Teacher and Student Narratives on Experiences of Care (and Non-Care) in the Pandemic School
Narrativas Docentes y Estudiantiles sobre Experiencias de Cuidado (y No Cuidado) en la Escuela Pandémica
dc.creator | Winkler Müller, María Inés | |
dc.creator | Cortés Concha, Margarita Ester | |
dc.creator | Vargas Canales, Victoria Ignacia | |
dc.creator | Jorquera Martínez, Carolina Paz | |
dc.creator | Penela Quinteros, Fernanda Nicol | |
dc.creator | Bywaters Collado, Fernanda Paz | |
dc.date | 2024-07-23 | |
dc.date.accessioned | 2024-08-05T20:25:45Z | |
dc.date.available | 2024-08-05T20:25:45Z | |
dc.identifier | https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/31227 | |
dc.identifier | 10.7764/psykhe.2021.31227 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243952 | |
dc.description | The results of a qualitative study are reported, from the perspective of the ethics of care, in which the concept of care and care practices are investigated through 49 telematic interviews with teachers and students from different communities in the country. The ethics of care conceives care as a three-dimensional phenomenon, which includes concern, affections, and actions to meet the needs of others. The pandemic context has demanded the transformation from face-to-face to virtual teaching, which has implied a series of new demands for the educational communities. Inspired by the Empirically Grounded Theory method, four central categories were inductively reconstructed from the open analysis of the teachers’ and students’ narratives: context, definition of care, care practices and non-care practices. It is concluded that there is a fragile relationship between the perspectives of the ethics of care and the answers obtained in the interviews, in which everyone should be conceived as caregivers as well as recipients of care in coherence with the postulates of interdependence and the intrinsic relational nature of human being. A distinction is made between teachers as caregivers and students as recipients of care. It is concluded that the pandemic context has evidenced and worsened the differences in resources available for schools according to the commune, associated with the inequity in the distribution of resources in the Chilean educational system. | en-US |
dc.description | Se reportan los resultados de un estudio cualitativo, desde la perspectiva de la ética del cuidado, en que se indaga sobre concepto de cuidado y prácticas de cuidado a través de 49 entrevistas telemáticas a docentes y estudiantes de diversas comunas del país. La ética del cuidado concibe este como un fenómeno tridimensional, que incluye la preocupación, los afectos y las acciones para atender las necesidades de otros. El contexto de pandemia ha exigido la transformación de la docencia presencial a virtual, lo que ha implicado una serie de nuevas demandas para las comunidades educativas. Inspirado en el método de la Teoría Fundada Empíricamente, se reconstruyeron inductivamente cuatro categorías centrales a partir del análisis abierto de las narrativas de docentes y estudiantes: contexto, definición de cuidado, prácticas de cuidado y prácticas de no cuidado. Se concluye que existe una frágil relación entre las perspectivas de la ética del cuidado y las respuestas obtenidas en las entrevistas, en que todos y todas deben ser concebidas como cuidadores al mismo tiempo que receptores de cuidado en coherencia con los postulados de la interdependencia y carácter relacional intrínseco del ser humano. Se distingue entre docentes como cuidadores y estudiantes como receptores del cuidado. Se concluye que el contexto de pandemia ha evidenciado y agudizado las diferencias de recursos disponibles por los colegios según la comuna, asociado a la inequidad en la distribución de recursos en el sistema educacional chileno. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Escuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/31227/63020 | |
dc.relation | https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/31227/63022 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Psykhe | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | es-ES |
dc.source | Psykhe; Vol. 33 Núm. 2 (2024) | es-ES |
dc.source | 0718-2228 | |
dc.subject | ética del cuidado | es-ES |
dc.subject | practicas de cuidado | es-ES |
dc.subject | docentes | es-ES |
dc.subject | estudiantes | es-ES |
dc.subject | pandemia | es-ES |
dc.subject | ética del cuidado | es-ES |
dc.subject | pandemia | es-ES |
dc.subject | escuela | es-ES |
dc.subject | ethics of care | en-US |
dc.subject | practices of care | en-US |
dc.subject | teachers | en-US |
dc.subject | students | en-US |
dc.subject | pandemic | en-US |
dc.title | Teacher and Student Narratives on Experiences of Care (and Non-Care) in the Pandemic School | en-US |
dc.title | Narrativas Docentes y Estudiantiles sobre Experiencias de Cuidado (y No Cuidado) en la Escuela Pandémica | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | text | en-US |
dc.type | texto | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
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Psykhe
[0-9]{4}