Critical incident web platform for reflective practice in university students
Plataforma web de incidentes críticos para la práctica reflexiva en estudiantes universitarios
Author
Altamirano Droguett, Janet Elizabeth
Garmendia Ayala, You Christian
Abstract
The overall objective of this innovation experience was to renew a web platform of critical incidents (CI) with a multidisciplinary approach for reflective practice in students of the University of Antofagasta and Universities of the Council of Rectors of Chile enrolled in the Elective of Integral Formation (EFI) Critical Incidents in University Education. This project had three stages, Planning, Implementation and Evaluation, which resulted in the creation of video recordings that allow the analysis of CI in a collaborative manner, a technique guided by the teacher. Likewise, guidelines were developed to reveal the background, interpretations of those involved and solution measures. In addition, a manual of general guidelines for CI management in various university contexts. The three digital resources were validated by experts, teachers and students, obtaining a 98% agreement among the judges. Then, the web platform was validated by 30 EFI students by means of a self-administered questionnaire and five focus groups. In the first technique, 100% adherence to the maximum category of Very Good was obtained for structure, content, usability and navigability. In the second technique, it was recognized that this web page allows the development of self-reflection, collaborative reflection and autonomy, competencies necessary to adequately face similar events a posteriori. In conclusion, this technological initiative implemented in the classroom is accessible, sustainable, useful and replicable to promote reflective spaces in the university environment. El objetivo general de esta experiencia de innovación fue renovar una plataforma web de incidentes críticos (IC) con un enfoque multidisciplinar para la práctica reflexiva en estudiantes de la Universidad de Antofagasta y de Universidades del Consejo de Rectores de Chile inscritos en el Electivo de Formación Integral (EFI) Los incidentes críticos en la formación universitaria. Este proyecto tuvo tres etapas, Planificación, Implementación y Evaluación, que se traducen en la creación de videograbaciones que permiten el análisis de IC de manera colaborativa, técnica guiada por el docente. Asimismo, se elaboraron pautas que revelan los antecedentes, interpretaciones de los involucrados y las medidas de solución. Además, un manual de orientaciones generales para la gestión de IC en diversos contextos universitarios. Los tres recursos digitales fueron validados por expertos, docentes y estudiantes, obteniendo una concordancia de un 98% entre los jueces. Luego, la plataforma web fue validada por 30 estudiantes del EFI por medio de un cuestionario autoaplicado y cinco grupos de discusión. En la primera técnica, se obtuvo un 100% de adhesión a la categoría máxima de Muy bien para la estructura, contenido, utilidad y navegabilidad. En la segunda técnica, se reconoció que esta página web permite desarrollar la autorreflexión, la reflexión colaborativa y la autonomía, competencias necesarias para enfrentar adecuadamente sucesos similares a posteriori. En conclusión, esta iniciativa tecnológica en el aula implementada es accesible, perdurable, útil y replicable para propiciar espacios reflexivos en el ámbito universitario.