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Histories naturales; rationality corpus to figure America nature’s as a political image Kurt Matías Petautschnig Arancibia1

Historias naturales; matriz de racionalidad para la función política de la naturaleza en la imagen de América.

Author
Petautschnig, Kurt

Full text
http://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/540
10.61144/0718-9397.2024.540
Abstract
Nature represents a foundational milestone in the figuration, presentation, and representation of America. Throughout the conquest process, conquerors faced difficulties attempting to identify, describe and narrate what they had discovered, which translated into a lasting devaluation of the vegetation, fauna and inhabitants of the new world. In time, this matter became a place of material and symbolic struggle among the criollos, in particular through the Historias Naturales produced by the expelled Jesuits Juan Ignacio Molina y Francisco Javier Clavigero. Both works are central to convey the political use of nature in the figuration of America. The initial emancipatory gesture exhibited by these works validated nature as it faced attacks from Cornelius de Pauw, William Robertson and Hegel; these works also reveal a radical impulse in confronting Linneos’s taxonomic system as a proof of intellectual autonomy. The article presents the conceptual triad nature, politics and image in order to establish coordinates from which to trace the genealogical relevance of the imaginary character of nature for the later establishment of states and national narrations.
 
La naturaleza es un hito central para la figuración, presentación y representación de América. A lo largo del proceso de conquista, las dificultades de los conquistadores por identificar, describir y narrar lo descubierto se tradujo en una constante devaluación de la vegetación, fauna y habitantes del nuevo mundo; ello se tradujo también en un lugar de disputa material y simbólica por parte de los criollos, en específico con las Historias Naturales de los jesuitas expulsos Juan Ignacio Molina y Francisco Javier Clavigero, ambas antecedentes centrales para evidenciar el uso político de la naturaleza en la figuración de América. El inicial gesto emancipatorio presente en dichas obras, que validan y exaltan la naturaleza americana frente a los ataques de Cornelius de Pauw, William Robertson o Hegel, exhibe un impulso radical que proviene de su confrontación con el sistema taxonómico de Linneo como una muestra de autonomía intelectual. El presente artículo expone una triada conceptual de naturaleza, política e imagen con el objeto de ofrecer una clave legible más extensiva al trabajo de los expulsos, y con ello configurar ejes que tracen la importancia genealógica de la naturaleza, devenida en sustrato imaginario, para la posterior conformación de los estados y sus relatos nacionales.
 
Metadata
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