EL ENIGMA DE LA ANGUSTIA: UNA LECTURA DESDE LA FALTA
Author
Pantoja Manríquez, Rodrigo
Abstract
In one of his conferences, Freud argues that anxiety is a fundamental enigma whoseresolution could provide a deeper understanding of our mental life. In line with this perspective, the purpose of this paper is to explore this enigma with the intention ofrevealing what anxiety hides beyond its symptomatic manifestations. To achieve this goal,this paper establishes a dialogue between two archetypes of anguish: the “birth trauma”(Freud) and the concept of “original sin” (Kierkegaard). Through the analysis of thesearchetypes, anxiety is discovered as a state that appears (a) in the presence of a threateningdanger; (b) in the presence of the possibility of deprivation and not in the presence of aconcrete object; (c) in the presence of the constant possibility of repeating what isdistressing; and (d) accompanied by the feeling of guilt as a burden that keeps the threatof loss present. After the dialogue with the archetypes, the notion of anxiety emerges as astate that reveals a point of no return in which lack is introduced. Finally, some of Lacan'sideas are incorporated to explore what enables the incorporation of lack in psychic life,as well as to introduce a counterpoint through his conceptualization of anxiety as “lackof lack”. En una de sus conferencias, Freud sostiene que la angustia es un enigma fundamentalcuya resolución podría aportar una comprensión más profunda de nuestra vida anímica.En línea con esta perspectiva, el propósito de este escrito es explorar este enigma con laintención de revelar lo que esconde la angustia más allá de sus manifestacionessintomáticas. Para lograr este objetivo, el presente trabajo establece un diálogo entre dosarquetipos de la angustia: el “trauma del nacimiento” (Freud) y el concepto del “pecadooriginal” (Kierkegaard). A través del análisis de estos arquetipos, se descubre la angustiacomo un estado que aparece (a) frente a un peligro amenazante; (b) frente a la posibilidadde privación y no ante un objeto concreto; (c) frente a la constante posibilidad de repetirlo angustiante; y (d) acompañado del sentimiento de culpa como carga que mantienepresente la amenaza de la pérdida. Tras el diálogo con los arquetipos, surge la noción dela angustia como un estado que revela un punto de no retorno en el cual se introduce lafalta. En última instancia, se incorporan algunas ideas de Lacan para explorar lo quepermite la incorporación de la falta en la vida psíquica, así como para introducir uncontrapunto gracias a su conceptualización de la angustia como “falta de falta”.