Between Church and Youth: Characterization of Religious Experiences in Youth People Connected to Ignatian Spirituality in the Secondary-to-University Transition
Entre la Iglesia y los jóvenes: Caracterización de las experiencias religiosas en jóvenes vinculados a la espiritualidad ignaciana en la transición secundaria-universitaria
Author
Larré Vargas, Pascale C.
Besa Bandeira, Blanca
Flores Marabolí, Carolina
Echiburú, Matías
Abstract
In Chile, as well as globally, younger societal groups have demonstrated a consistent flux of cultural and religious changes. This situation challenges the way they engage with traditional pastoral proposals, and the extent to which these proposals have the capacity to address the demands of their transition from secondary to higher education—a significant period for vocational and religious exploration. This article aims to provide categories derived from a qualitative research commissioned by the Society of Jesus. The research sought to characterize how young adults, in their initial years of university education, interact with pastoral initiatives rooted in Ignatian spirituality in Chile. Through interviews and focus groups, several themes emerged: the significance of spiritual and service-oriented spaces, political and social reflection within this spirituality, the influence of Ignatian formation on vocational discernment and career choices, shifts in time allocation and religious involvement during this transitional phase, and the associated challenges. Notably, communal bonds, reflective practices, and acts of service emerge as salient features of religious experience. The article concludes with discussions on relevant scholarly inquiries in the field and outlines future research prospects. Tanto en Chile como en el mundo, los grupos societarios más jóvenes han demostrado un flujo constante de cambios culturales y religiosos. Esto desafía las formas en que ellos se relacionan con las propuestas pastorales tradicionales, y si estas pueden responder, o no, a los desafíos de su transición secundaria-universitaria, etapa significativa para sus búsquedas vocacionales y religiosas. Este artículo presenta categorías que emergieron de una investigación cualitativa promovida por la Compañía de Jesús, cuyo objetivo fue caracterizar la forma en que los jóvenes, en sus primeros años de universidad, se relacionan con las propuestas pastorales ofrecidas por la espiritualidad ignaciana en Chile. El trabajo de entrevistas y grupos focales permitió identificar algunos temas: la importancia de los espacios de espiritualidad y servicio, la reflexión político-social en la espiritualidad, el impacto de la formación ignaciana en la vocación y elección de carrera, los cambios en disposición de tiempo y participación religiosa en esta transición y los desafíos que implica. En cuanto a la experiencia religiosa, se destacan los vínculos comunitarios, junto con la reflexión y el servicio. Al cierre de este texto se ofrecen algunos aspectos de discusión referidos a los estudios realizados en el área y se concluirá con prospectivas en la materia.