On the palimpsest over téchnē: a genealogy into art and technique
Del palimpsesto sobre la téchnē: una genealogía tras el arte y la técnica
Author
Solares Acevey, Rodrigo Alejandro
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/revistafilosofia/article/view/249510.21703/2735-6353.2024.23.1.2495
Abstract
This article is a genealogy into the broad sense of art and technique within the linguistic palimpsest ‘art technique’ which takes into consideration the aesthetic and technical meanings of art and the ancient Greek meaning of téchnē. It’s proposed that it’s possible to give reason to Heidegger’s proposal for Greek τέχνη through a genealogical inquiry into such palimpsest. Τέχνη, art and technique, in a broad sense, are knowledge that brings forward things to their presence by virtue of a ‘having seen’ that makes it possible to go after something and reveal that which presents itself concealed. This inquiry starts off its path from a Heideggerian approach to language according to which what is most essential in words is in a continuous original withdrawal of concealment, whereby a genealogical incursion takes place into the original sense of the term ‘art’ and its cognate ‘technique’. Trying in each step to give an answer to the question for that which is art and technique, a review of the meanings of those terms is made in Latin and Greek ancient languages and in modern Romance languages, as well as a brief review of the history of aesthetics, and a review of the Greek myth of the god of téchnē, Hephaestus, in light of the ancient Greek notion of beauty. El presente artículo es una genealogía tras el sentido amplio del arte y la técnica al interior del palimpsesto lingüístico ‘técnica del arte’ considerando para ello los sentidos estético y técnico del arte y el sentido antiguo de la téchnē griega. Se propone que a través de la indagación genealógica sobre el palimpsesto en cuestión es posible dar cuenta de la propuesta heideggeriana sobre la téchnē griega. La téchnē, el arte y la técnica en sentido amplio son un saber que trae delante las cosas a su presencia en virtud de un ‘haber visto’ que permite el ir tras de algo y descubrir lo que oculto ya se presenta. Esta indagación emprende su camino desde una consideración heideggeriana del lenguaje según la cual lo más esencial de las palabras está en una continua retirada original de ocultamiento, dando así lugar a una incursión genealógica tras el sentido originario del término ‘arte’ y de su cognado ‘técnica’. Tentando a cada paso una respuesta a la pregunta por aquello que es el arte y la técnica, se hace una revisión del sentido y relación de estos términos en las lenguas antiguas latina y griega y las modernas romances, como también una breve revisión de la historia de la estética y del mito griego del dios de la téchnē, Hefesto, a la luz de la noción de belleza en los antiguos griegos.
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