The decision of the youth of the municipality of Tehuitzingo to attend the Higher Secondary Level considering the scarce and precarious educational offer
La decisión de las juventudes del municipio de Tehuitzingo de cursar el Nivel Medio Superior considerando la escasa y precaria oferta educativa
Author
Martínez Martínez, Margarita
Abstract
This article presents a general outline of the history of High School (EMS in Spanish) in Mexico. This historical overview identifies three stages of EMS expansion, which are referred to as "waves of massification". In each of these stages, the most important events that marked the course of this educational level are highlighted, which offer elements to observe the centralization of this service in the cities and the neglect of rural territories, even though educational policies establish that education at this level will be free and compulsory for all. This historical account allows us to point out the characteristics of the EMS offered in rural and marginal territories and the Municipality of Tehuitzingo is taken as an example in order to show the precariousness of the educational service, the multiple obstacles faced by the young people who live in this territory to access it and the scenarios that are generated around the decision of whether or not to enter the EMS. In the first place, documentary research is presented that includes an exhaustive review of bibliography and secondly, the information gathered during the distance and face-to-face fieldwork that integrates different types of interviews (by Messenger, by telephone and face-to-face). Este artículo presenta un esquema general de la historia de la Educación Media Superior (EMS) en México. En este panorama histórico se identifican tres etapas de expansión de la EMS, a las que se les denomina ‘oleadas de masificación’. En cada una de estas etapas se destacan los acontecimientos más importantes que marcaron el rumbo de este nivel educativo, los cuales ofrecen elementos para observar la centralización de este servicio en las ciudades y el descuido de los territorios rurales, a pesar de que las políticas educativas establecen que la educación de este nivel será gratuita y obligatoria para todos/as. Este recuento histórico permite señalar las características de la EMS que se ofrece en territorios rurales y marginales, tomando como ejemplo el Municipio de Tehuitzingo para mostrar la precariedad del servicio educativo, los múltiples obstáculos que enfrentan los/as jóvenes que habitan este territorio para acceder a él y los escenarios que se generan en torno a la decisión de ingresar o no a la EMS. En primer lugar, se presenta una investigación documental que incluye una exhaustiva revisión bibliográfica y, en segundo lugar, la información recabada durante el trabajo de campo a distancia y presencial, que integra diferentes tipos de entrevistas (por Messenger, por teléfono y presencial).