• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Horizonte Educativo SpA
  • Revista de Inclusión Educativa y Diversidad: RIED
  • View Item
  •   Home
  • Horizonte Educativo SpA
  • Revista de Inclusión Educativa y Diversidad: RIED
  • View Item

Paradigma crítico de investigación cualitativa en el campo de la educación. Un marco epistemológico

Critical paradigm of qualitative research in education. An epistemological framework

Author
Mujica-Johnson, Felipe

Full text
https://ried.website/nuevo/index.php/ried/article/view/14
Abstract
Este ensayo es parte de una serie de estudios epistemológicos desarrollados para contribuir a la pedagogía latinoamericana y su emancipación conceptual. En este caso, el tema principal es la investigación cualitativa y uno de sus paradigmas aplicados a la educación. Su objetivo es comprender algunos fundamentos epistemológicos de un paradigma crítico de la investigación cualitativa en educación. Se reconoce la teoría crítica de la Escuela de Frankfurt como base del paradigma crítico, siendo también desarrollado en América Latina con matices epistemológicos propios de las autorías que lo han fundamentado, como la Pedagogía Crítica de Paulo Freire, la Filosofía de la Liberación de Enrique Dussel o el Feminismo de Rita Segato. Se reconoce que este paradigma crítico ha de ser reconocido desde su profundidad histórica y epistemológica, evitando reduccionismos metodológicos en el campo educativo. De este modo, se sugieren algunos principios orientadores para su desarrollo.
 
This essay is part of a series of epistemological studies developed to contribute to Latin American pedagogy and its conceptual emancipation. In this case, the main topic is qualitative research and one of its paradigms applied to education. Its objective is to understand some epistemological foundations of a critical paradigm of qualitative research in education. The critical theory of the Frankfurt School is recognized as the basis of the critical paradigm, being also developed in Latin America with its own epistemological nuances of the authors who have founded it, such as the Critical Pedagogy of Paulo Freire, the Philosophy of Liberation of Enrique Dussel, or the Feminism of Rita Segato. It is recognized that this critical paradigm must be recognized from its historical and epistemological depth, avoiding methodological reductionisms in the educational field. Thus, some guiding principles for its development are suggested.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB