• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Art and politics in democratic opening Argentina: the beginnings of Contact Improvisation in Buenos Aires

Arte y política en la apertura democrática argentina: los inicios del Contact Improvisación en Buenos Aires

Author
Singer, Mariela

Full text
https://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2571
10.25074/actos.v6i11.2571
Abstract
This paper reconstructs the beginnings of Contact Improvisation (CI) dance in Argentina, specifically in Buenos Aires in the 80s, in interrelation with the sociopolitical context of democratic opening. CI, which emerged in the United States in the early 1970s, was introduced in the country in the mid-1980s, almost a decade after its introduction in other South American countries. However, the reception of this practice in Buenos Aires was especially significant, becoming in a few years the city in Latin America with the greatest development of CI and one of the cities in the world with the highest concentration of practitioners. This text analyzes some milestones of that rapid expansion in the aforementioned territory in connection with the framework of Buenos Aires counterculture of that time, which operated as fertile soil for the development of the practice. The article is based on a qualitative methodology and on the recovery of personal interviews with referent people of Buenos Aires CI, exposing results of field work that contribute to filling an important vacancy in the situated study of this aesthetic-political practice in the Argentine territory.
 
El presente escrito reconstruye los inicios de la danza Contact Improvisación (CI) en la Argentina, específicamente en Buenos Aires en los años 80, en interrelación con el contexto sociopolítico de la apertura democrática. El CI, surgido en Estados Unidos a comienzos de la década del 70, se introdujo en el país a mediados de los años 80, con una posterioridad de casi una década a su introducción en otros países de América del Sur. No obstante, la recepción de esta práctica en Buenos Aires fue especialmente significativa, convirtiéndose en pocos años en la ciudad de Latinoamérica con mayor desarrollo de CI y en una de las ciudades del mundo con mayor concentración de practicantes. Este texto analiza algunos hitos de esa rápida expansión en el territorio referido en vinculación con el entramado de la contracultura porteña de ese momento, que operó como suelo fértil para el desarrollo de la práctica. El artículo se basa en una metodología cualitativa y en la recuperación de entrevistas personales con referentes y referentas del CI porteño, exponiendo resultados de trabajo de campo que aportan a saldar una vacante importante en el estudio situado de esta práctica estético-política en el territorio argentino.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB