Show simple item record

Arte y política en la apertura democrática argentina: los inicios del Contact Improvisación en Buenos Aires

dc.creatorSinger, Mariela
dc.date2024-07-31
dc.date.accessioned2024-09-30T19:48:12Z
dc.date.available2024-09-30T19:48:12Z
dc.identifierhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2571
dc.identifier10.25074/actos.v6i11.2571
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245231
dc.descriptionThis paper reconstructs the beginnings of Contact Improvisation (CI) dance in Argentina, specifically in Buenos Aires in the 80s, in interrelation with the sociopolitical context of democratic opening. CI, which emerged in the United States in the early 1970s, was introduced in the country in the mid-1980s, almost a decade after its introduction in other South American countries. However, the reception of this practice in Buenos Aires was especially significant, becoming in a few years the city in Latin America with the greatest development of CI and one of the cities in the world with the highest concentration of practitioners. This text analyzes some milestones of that rapid expansion in the aforementioned territory in connection with the framework of Buenos Aires counterculture of that time, which operated as fertile soil for the development of the practice. The article is based on a qualitative methodology and on the recovery of personal interviews with referent people of Buenos Aires CI, exposing results of field work that contribute to filling an important vacancy in the situated study of this aesthetic-political practice in the Argentine territory.en-US
dc.descriptionEl presente escrito reconstruye los inicios de la danza Contact Improvisación (CI) en la Argentina, específicamente en Buenos Aires en los años 80, en interrelación con el contexto sociopolítico de la apertura democrática. El CI, surgido en Estados Unidos a comienzos de la década del 70, se introdujo en el país a mediados de los años 80, con una posterioridad de casi una década a su introducción en otros países de América del Sur. No obstante, la recepción de esta práctica en Buenos Aires fue especialmente significativa, convirtiéndose en pocos años en la ciudad de Latinoamérica con mayor desarrollo de CI y en una de las ciudades del mundo con mayor concentración de practicantes. Este texto analiza algunos hitos de esa rápida expansión en el territorio referido en vinculación con el entramado de la contracultura porteña de ese momento, que operó como suelo fértil para el desarrollo de la práctica. El artículo se basa en una metodología cualitativa y en la recuperación de entrevistas personales con referentes y referentas del CI porteño, exponiendo resultados de trabajo de campo que aportan a saldar una vacante importante en el estudio situado de esta práctica estético-política en el territorio argentino.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2571/2786
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 6 Núm. 11 (2024): Revista Actos; 22-32es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v6i11
dc.titleArt and politics in democratic opening Argentina: the beginnings of Contact Improvisation in Buenos Airesen-US
dc.titleArte y política en la apertura democrática argentina: los inicios del Contact Improvisación en Buenos Aireses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record