Üllawtun and canonical plost in the contemporany mapuche narrativ: Graciela Huinao’s proyects
Üllawtun y tramas canónicas en el relato mapuche contemporáneo: el proyecto de Graciela Huinao
Author
García-Barrera, Mabel Egle
Insulza-Díaz, María Fernanda
Navarrete-González, Carolina Andrea
Lara-Millapan, María Isabel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/751910.4067/s0071-17132024000100043
Abstract
From an interculturality perspective and coming of larger investigation this paper deals with the contemporary Mapuche history, how western literary genres -tale, novel, biography, testimony, or others- dialogue at a canonical level with the ancestral Mapuche discourses -Pentukün, Piam, Epew y Nütram-, forming part of the same textual framework. Specifically, we review its operation at the global level of Graciela Huinao’s literary project. It concludes that from an üllawtun aesthetic -contempt- articulates the scriptural organization of her work with the aim of the deconstructing colonial structures, including those of the western genre. With this purpose, she resorts to the mechanism of “inversion” by juxtaposing genres and discourses; articulating the genres of western tradition through the “Simulacro de Biografía” (Walinto 2001) through the relationship “fiction-history”, while the latter operate through the discursive network protocolized by the rakizuam -Mapuche thought- in the relationship “truth- history”, thereby challenging the author-reader relationship. Desde una perspectiva intercultural, y desprendiéndose de una investigación mayor, este trabajo aborda en el relato mapuche contemporáneo cómo dialogan a nivel canónico los géneros literarios occidentales -cuento, novela, biografía, testimonio, u otros- con los discursos mapuche ancestrales -Pentukün, Piam, Epew y Nütram-, formando parte del mismo entramado textual. Específicamente, revisamos su operatoria a nivel global del proyecto literario de Graciela Huinao. Se concluye que desde una estética del üllawtun - menosprecio- articula la organización escritural de su obra con el objetivo de deconstruir las estructuras coloniales, entre estas las del género occidental. Con este fin, recurre al mecanismo de “inversión” yuxtaponiendo géneros y discursos; articulando los géneros de tradición occidental a través del “Simulacro de Biografía” (Walinto 2001) mediante la relación “ficción-historia”, mientras los segundos operan mediante la red discursiva protocolizada por el rakizuam -pensamiento mapuche- en la relación “verdad-historia”; desafiando así el pacto autor- lector.