Show simple item record

Üllawtun y tramas canónicas en el relato mapuche contemporáneo: el proyecto de Graciela Huinao

dc.creatorGarcía-Barrera, Mabel Egle
dc.creatorInsulza-Díaz, María Fernanda
dc.creatorNavarrete-González, Carolina Andrea
dc.creatorLara-Millapan, María Isabel
dc.date2024-07-01
dc.date.accessioned2024-10-01T12:47:12Z
dc.date.available2024-10-01T12:47:12Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7519
dc.identifier10.4067/s0071-17132024000100043
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245293
dc.descriptionFrom an interculturality perspective and coming of larger investigation this paper deals with the contemporary Mapuche history, how western literary genres -tale, novel, biography, testimony, or others- dialogue at a canonical level with the ancestral Mapuche discourses -Pentukün, Piam, Epew y Nütram-, forming part of the same textual framework. Specifically, we review its operation at the global level of Graciela Huinao’s literary project. It concludes that from an üllawtun aesthetic -contempt- articulates the scriptural organization of her work with the aim of the deconstructing colonial structures, including those of the western genre. With this purpose, she resorts to the mechanism of “inversion” by juxtaposing genres and discourses; articulating the genres of western tradition through the “Simulacro de Biografía” (Walinto 2001) through the relationship “fiction-history”, while the latter operate through the discursive network protocolized by the rakizuam -Mapuche thought- in the relationship “truth- history”, thereby challenging the author-reader relationship.en-US
dc.descriptionDesde una perspectiva intercultural, y desprendiéndose de una investigación mayor, este trabajo aborda en el relato mapuche contemporáneo cómo dialogan a nivel canónico los géneros literarios occidentales -cuento, novela, biografía, testimonio, u otros- con los discursos mapuche ancestrales -Pentukün, Piam, Epew y Nütram-, formando parte del mismo entramado textual. Específicamente, revisamos su operatoria a nivel global del proyecto literario de Graciela Huinao. Se concluye que desde una estética del üllawtun - menosprecio- articula la organización escritural de su obra con el objetivo de deconstruir las estructuras coloniales, entre estas las del género occidental. Con este fin, recurre al mecanismo de “inversión” yuxtaponiendo géneros y discursos; articulando los géneros de tradición occidental a través del “Simulacro de Biografía” (Walinto 2001) mediante la relación “ficción-historia”, mientras los segundos operan mediante la red discursiva protocolizada por el rakizuam -pensamiento mapuche- en la relación “verdad-historia”; desafiando así el pacto autor- lector.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7519/8548
dc.sourcePhilological Studies; No. 73 (2024); 43-62en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 73 (2024); 43-62es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectmapuchees-ES
dc.subjectrelato contemporáneoes-ES
dc.subjectrakizuames-ES
dc.subjectestéticaes-ES
dc.subjectliteratura-historiaes-ES
dc.subjectMapucheen-US
dc.subjectContemporary Storyen-US
dc.subjectRakizuamen-US
dc.subjectAestheticsen-US
dc.subjectLiterature-Historyen-US
dc.titleÜllawtun and canonical plost in the contemporany mapuche narrativ: Graciela Huinao’s proyectsen-US
dc.titleÜllawtun y tramas canónicas en el relato mapuche contemporáneo: el proyecto de Graciela Huinaoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record