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Prematurity: parental stress, temperament and infant development

La prematuridad: el estrés paternal, el temperamento y el desarrollo del niño

Author
Monti, Fiorella

Neri, Erica

Trombini, Elena

Aureliano, Francesca

Biasini, Augusto

Agostini, Francesca

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/693
10.30552/ejpad.v1i3.10
Abstract
The study was aimed at exploring the association between parenting distress, maternal perception of infant temperament and level of infant development when a preterm birth occurs. At 3 months of corrected age, 78 preterm infants and their mothers were compared with 73 term infants, using: Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF); Italian Questionnaires of Temperament (QUIT; 1-12 months); Griffiths Mental Development Scales (GMDS; 0-2 years). Results showed that preterm infants’ mothers showed higher level of distress and perceived their infants as more difficult. Moreover, in GMDS preterm infants reported lower scores in Hearing-Language, Performance and General Quotients compared to full term ones. Significant predictors of higher maternal distress were preterm birth, lower infant Locomotor and Personal-Social development and perception of lower Positive Emotionality, higher Negative Emotionality. Preterm birth has a deeply stressful impact that can be exacerbated by the perception of the disparity between the demands of neonatal care and resources available.
 
El estudio explora, en el parto prematuro, la relación entre el estrés de los padres, la percepción maternal del temperamento del niño y el nivel de desarrollo del niño. Para la evaluación de una muestra de 78 niños prematuros a los 3 meses exactos de edad, en comparación con 73 nacidos a término, se han usado: Parenting Stress Index-Short Form (PSI-SF), para el estrés parental; cuestionarios italianos para el temperamento (QUIT, 1-12 meses), para el temperamento; las escalas de desarrollo mental de Griffiths (GMDS; 0-2 años), para el desarrollo del niño. Los resultados muestran que las madres de prematuro experimentan un estrés paternal significativamente mayor y sienten una reducción de la actividad motora en sus hijos, que tienen un menor nivel de desarrollo en la escala de Oído-Lenguaje, performance y cociente general. Los predictores significativos de estrés materno son los siguientes: nacimiento pre término, disminución en el desarrollo locomotor y personal-social y la percepción materna de una alta emocionalidad positiva y una baja emocionalidad negativa. El nacimiento prematuro tiene un profundo impacto estresante en las madres, agravado por la percepción de la disparidad entre las exigencias de la atención neonatal y los recursos disponibles
 
Metadata
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