Attention Deficit and Hyperactivity in the classroom: assessing children’s perception through their drawings
Déficit de atención e hiperactividad en clase: evaluar la percepción del niño a través del dibujo
Author
Gastaldi, Francesca Giovanna Maria
Prino, Laura Elvira
Pasta, Tiziana
Abstract
For children in general, and in particular for students who find it difficult to manage their behaviors and levels of attention, the classroom may prove to be an “unsuitable” environment. Our study involved 124 students from the first three grades of primary school, taken form several schools of Italy’s Piedmont region. We divided the participants into two groups: an Experimental Group (EG), composed of 60 children who, according to their teachers, manifested ADHD symptoms, and a Control Group (CG). We used various instruments (e.g., STRS, SDQ, Class Play, Attribution Test) in order to assess children’s behavior and the quality of the relationships in the classroom of both groups involved. Our study is based specifically on results obtained from the administration of the “Class Drawing” graphic test. This method, in line with other tools used for confirming data taken from the relevant literature, does not focus solely on investigating the quality of the student-teacher relationship, but it also takes into consideration the difficulties that may be encountered by children with ADHD in specific behavioral areas, namely socialization and affectivity. Para el niño que tiene dificultades en prestar atención y en controlar su comportamiento, el aula podría resultar un entorno “inadecuado”. Nuestro estudio implica a 124 alumnos de primero, segundo y tercero de primaria de algunas escuelas piamontesas. Los sujetos se han dividido en dos grupos: un grupo experimental (GE), compuesto por 60 niños que, según los maestros predominantes, presentan déficit de atención y comportamientos hiperactivos, y un grupo de control (GC). Para detectar el comportamiento y la calidad de las relaciones que caracterizan la vida en la clase de los dos grupos, se han utilizado diferentes test (ej. STRS, SDQ, Class Play, Prueba de atribución). En este artículo aparecen, en concreto, los resultados obtenidos a través del test gráfico “El dibujo de la clase”. Esta herramienta que, al igual que las otras confirma los datos de la relativa literatura y subraya la calidad de la relación maestro-alumno, tiene en consideración las dificultades del niño con dicho “trastorno” con respecto a específicas áreas del comportamiento, especialmente el área de la socialización y la afectividad.