• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Resilience and subjective well-being by gender and education level in adolescence

Resiliencia y bienestar subjetivo en función del sexo y del nivel educativo en la adolescencia

Author
Ramos-Díaz, Estibaliz

Rodríguez-Fernández, Arantzazu

Fernández-Zabala, Arantza

Revuelta, Lorena

Axpe, Inge

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/710
10.30552/ejpad.v3i1.27
Abstract
The aim of this study was to analyze the relationships between resilience and dimensions of subjective well-being (satisfaction with life, positive affect and negative affect). Participants were 1250 students of secondary education (M=13.72, SD=1.09) of whom 612 (49%) were male and 638 (50%) female. Three assessment instruments were administered: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) of Connor & Davidson (2003), the Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmon, Larsen, & Grifin, 1995) and the AffectBalance Scale (Bradburn, 1969). The results indicated that resilient adolescents showed significantly higher scores in satisfaction with life and positive affect, and lower scores in negative affect. This pattern of results was the same for the total sample and for sex and educative level groups.
 
El objetivo del presente estudio fue analizar las relaciones entre la resiliencia y las dimensiones del bienestar subjetivo (satisfacción con la vida, afecto positivo y afecto negativo). Participaron 1250 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria (M=13.72, DT=1.09), de los cuales 612 (49%) eran chicos y 638 (51%) chicas. Se administraron los siguientes instrumentos de evaluación: la Escala Connor-Davidson de Resiliencia (CD-RISC) de Connor y Davidson (2003), la Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS) de Diener, Emmons, Larsen y Griffin (1985) y la Escala de Balance Afectivo de Bradburn (1969). Los resultados indican que los adolescentes resilientes presentan puntuaciones significativamente más altas que sus iguales no resilientes en satisfacción con la vida y afecto positivo, así como puntuaciones más bajas en afecto negativo. Este patrón de resultados es el mismo tanto para la muestra total como para las muestras en función del sexo y el nivel educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB