An instrument aimed at evaluating ADHD in children and adolescents
Diseño y análisis estadístico de un instrumento dirigido a evaluar el Trastorno por déficit de atención e hiperactividad en población infanto-juvenil
Author
Díez Martín, Teresa
Aguilar Latorre, Alejandra
Laporta Herrero, Isabel
Latorre Forcén, Patricia
Pascual Oliver, Miguel
Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) appears in the early years of childhood and is characterized by the presence of three symptoms: attention deficit, impulsivity and hyperactivity, although these last two symptoms are deeply intertwined (APA, 2013). The DSM-V establishes the specification of three subtypes according to the predominant presentation in the last six months: lack of attention, hyperactivity-impulsivity or combined. The objective of this study is to construct and validate a questionnaire to assess ADHD, exploring the factors that make it up. The designed questionnaire has 27 items divided into three factors according to the type of ADHD. An analysis of the social desirability and the technical quality of the items as well as an exploratory analysis of the dimensions of the questionnaire has been conducted. The results are shown to be in tune with the initial hypothesis of the existence of three factors (motor activity, attention activity and impulsivity), but with changes in the hypothesized order and a discussion of the same factors. Studies on ADHD reveal the importance of using a rigorous assessment instrument according to the subject's age and determining the context of evaluation El trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) aparece en los primeros años de la infancia y se caracteriza por la presencia de tres síntomas: déficit de atención, impulsividad e hiperactividad, si bien estos dos últimos síntomas están profundamente entrelazados (APA, 2013). El DSM-V establece la especificación de tres subtipos según la presentación predominante en los últimos seis meses: falta de atención, hiperactividad-impulsividad o combinado. El objetivo de este estudio es el de construir y validar un cuestionario para evaluar el TDAH, explorando los factores que lo componen. El cuestionario diseñado cuenta con 27 ítems divididos en tres factores de acuerdo a la tipología del TDAH. Se han llevado a cabo análisis sobre deseabilidad social y calidad técnica de los ítems, así como análisis exploratorios de las dimensiones del cuestionario. Los resultados se muestran en sintonía con la hipótesis inicial de la existencia de tres factores (actividad motora, actividad atencional e impulsividad), pero con cambios en el orden hipotetizado y una discusión de los mismos factores. Los estudios sobre el TDAH revelan la importancia de utilizar un instrumento riguroso de evaluación acorde a la edad del sujeto y de determinar el contexto de evaluación.