Show simple item record

Materiales multimedia: Diseño desde una pedagogía inclusiva

dc.creatorBaños García, María Esther
dc.creatorLezcano Barbero, Fernando
dc.creatorCasado Muñoz, Raquel
dc.date2018-12-11
dc.date.accessioned2024-10-01T13:16:25Z
dc.date.available2024-10-01T13:16:25Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/753
dc.identifier10.30552/ejpad.v6i2.73
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245390
dc.descriptionThe goal of an appropriate Digital Teaching Competence (DTC) is getting closer for many educational professionals in Spain. We think that the "I" of Inclusive should be added to this goal (DITC), in order to promote ICTs of universal design and use that foster inclusive environments at any setting. In this context, our work describes the experience developed jointly in two subjects of educational profile: Pedagogical Design of Multimedia Materials and Communication Resources and Adaptation to Users. By means of the teachers´ coordination, two main objectives are sought: 1) to promote more effective, real and time-saving learnings among our students who must work on the competences of both subjects in coordination and cooperation and 2) to encourage reflective and creative learnings in the handling of these tools. To do this, we work, from the example of the teachers themselves, by using active learning, the Universal Design of multimedia applications that foster the normalized presence of these materials when designing plans and curriculums. According to the answers of the students to the educational surveys, the majority are very satisfied and, although they recognize the demanding of a greater effort than in other subjects, they consider it very important, motivating and highly demanded for their future careers.en-US
dc.descriptionLa meta de una Competencia Digital Docente (CDD) adecuada está cada vez más cerca para muchos profesionales de la Educación en España. Pensamos que a esta meta habría que añadirle la “I” de Inclusiva (CDDI), promoviendo TICs de diseño y empleo universal que favorezcan ambientes inclusivos en cualquier escenario. En este contexto, nuestro trabajo describe la experiencia desarrollada conjuntamente en dos materias de perfil educativo: Diseño Pedagógico de Materiales Multimedia y Recursos de Comunicación y Adaptación a Usuarios. Mediante la coordinación de su profesorado se buscan dos metas: 1) favorecer aprendizajes más efectivos, económicos en el tiempo del estudiante y reales entre nuestros alumnos que deben trabajar las competencias de ambas materias en coordinación y cooperación y 2) fomentar el aprendizaje reflexivo y creativo en el manejo de estas herramientas. Para ello se trabaja, desde el ejemplo del propio profesorado, empleando aprendizajes activos, el Diseño Universal de aplicaciones multimedia que favorezcan la presencia normalizada de estos materiales a la hora de diseñar planes y curriculums. Atendiendo a las respuestas de los estudiantes a las encuestas docentes, la mayoría están muy satisfechos y, aunque reconocen que les exige un esfuerzo mayor que en otras asignaturas, lo creen muy importante, motivador y altamente demandado para su futuro perfil profesional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/753/627
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 6 No. 2 (2018): (December, 2018); 107-118en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 6 Núm. 2 (2018): (Diciembre, 2018); 107-118es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v6i2
dc.titleMultimedia materials: design from an inclusive Pedagogyen-US
dc.titleMateriales multimedia: Diseño desde una pedagogía inclusivaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record