• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

The visual and audiovisual fiction narratives and art education of identity

Las narrativas visuales y audiovisuales de ficción y la educación artística identitaria

Author
Ramon, Ricard

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/764
10.30552/ejpad.v7i1.84
Abstract
The article presents an analysis of the manner in which the visual narratives and audiovisual fiction offer a range of educational opportunities in order to be able to work on different problems of identity. Explores the possibilities that the artistic fiction has to generate multiple possible constructions of identities, for example, sexual and gender diversity among many other, favouring the empathic understanding of others and allowing a better relationship between human beings. We understand the narratives of fiction as an artistic expression builder of symbolic truths necessary for the understanding of the world and of people. They are therefore a means of artistic learning. Develops a theoretical analysis of the concept of fiction and is claimed as an educational tool and discusses examples of artists and experiences of identity and self-exploration through this type of practices. In conclusion, the article provides that the narratives of fiction contribute in a creative and effective way to the understanding of life forms and different identities, allow you to experiment on their own identity and, therefore, are a tool for learning about oneself and others.
 
El artículo plantea un análisis sobre la manera en que las narrativas visuales y audiovisuales de ficción ofrecen una serie de oportunidades educativas para poder trabajar diferentes problemáticas de la identidad. Explora las posibilidades que la ficción artística tiene para generar múltiples construcciones posibles de identidades, como la diversidad sexual y de género entre muchas otras, favoreciendo la comprensión empática de los otros y permitiendo una mejor relación entre seres humanos. Entendemos las narrativas de ficción como una expresión artística constructora de verdades simbólicas necesarias para la comprensión profunda del mundo y de las personas. Son por tanto un medio de aprendizaje artístico. Se desarrolla un análisis teórico sobre el concepto de ficción y se reivindica como instrumento educativo y se analizan ejemplos de artistas y de experiencias de exploración identitaria y de autoconocimiento a través de este tipo de prácticas. Como conclusión, el artículo establece que las narrativas de ficción contribuyen de forma creativa y eficaz a la comprensión de formas de vida e identidades diferentes, permiten experimentar sobre la propia identidad y, por tanto, son un instrumento de aprendizaje sobre uno mismo y los demás.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB