• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Perceived social support and school engagement: Correlations and variability

Apoyo social percibido e implicación escolar: Correlaciones y variabilidad

Author
Izar de la Fuente Díaz de Cerio, Iker

Rodríguez Fernández, Arántzazu

Escalante Mateos, Naiara

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/766
10.30552/ejpad.v7i1.86
Abstract
Perceived social support is crucial in the adolescent school behaviour, especially in school engagement. In general, a person's close contexts promote his school engagement, but not all the sources of social support have the same effect. The objectives of this investigation are two: on the one hand (a) analyse the relation between perceived social support and school involvement; and on the other hand (b) identify the variability of perceived social support and school engagement based on sex and parents’ educational level. 323 students of Secondary Education of a high school of Vitoria-Gasteiz aged between 12 to 18 years old (M=14.41; DT=1.18) participated in the study, being 128 of them boys (40%) and 195 girls (60%). The questionnaires APIK (social support) and SEM (school engagement) were used. The obtained results prove that perceived social support correlates with school engagement, being the support from the teachers the one with the highest punctuations. According to the variability based on sex and parents’ educational level of the second objective, there are only differences in perceived social support, being them in favour of women.
 
El apoyo social percibido es crucial en el comportamiento escolar de los adolescentes, especialmente en la implicación escolar. En general, los contextos cercanos de una persona promueven su implicación escolar, pero no todas las fuentes de apoyo social tienen el mismo efecto. Los objetivos de esta investigación son dos: (a) analizar las relaciones entre el apoyo social percibido y la implicación escolar; e (b) identificar la variabilidad del apoyo social percibido y la implicación escolar en razón del sexo y nivel académico de los progenitores. Participaron en la investigación 323 estudiantes de Educación Secundaria de un instituto de Vitoria-Gasteiz con edades comprendidas entre los 13 y 18 años (M=14.41; DT=1.18), de los cuales 128 eran chicos (40%) y 195 (60%) chicas, a los que se aplicaron los cuestionarios: APIK (apoyo social) y SEM (implicación escolar). Los resultados certifican que el apoyo social percibido correlaciona con la implicación escolar, predominando el apoyo del profesorado. Respecto a la variabilidad en sexo y nivel académico de los progenitores únicamente se han encontrado diferencias significativas en el apoyo social percibido de las amistades a favor de las mujeres.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB