The game as a didactic strategy in teacher training in ICT and disability
El juego como estrategia didáctica en la formación del profesorado en TIC y discapacidad
Author
Fernández Batanero, José María
Gonçalves Brigas, Carlos Jorge
Abstract
In recent years, considerable progress has been made in analyzing ICTs as significant instruments that favor the inclusion of people with different types of cognitive, sensory, or motor diversity. Although there are quality practices linked to the use of ICT and an increasing interest in the educational use of these technological tools, there is still a great concern to solve the different difficulties in digital competence that teachers present, and even more in contexts of diversity. Therefore, teachers are configured as a key element to achieve full inclusion of ICT in the classroom. To carry out a diagnosis in relation to the training and knowledge of Primary School teachers, in active employment, in relation to ICT applied to people with functional diversity. Qualitative research design, developed from the Grounded Theory approach. The information has been obtained from the analysis of 52 interviews conducted with professionals in the education sector of the Spanish state (members of management teams, ICT coordinators, directors and technological advisors of training centers). It should be noted that the participants accurately recognize the benefits that these technological tools bring to students with functional diversity and play as a teaching tool. The low training of teachers to apply ICT to people with disabilities stands out. The game is presented as a first order strategy for the application of ICT to students with disabilities. En los últimos años se ha avanzado bastante al analizar las TIC como instrumentos significativos que favorecen la inclusión de las personas con diferentes tipos de diversidad cognitivas, sensoriales, o motóricas. A pesar de que existen prácticas de calidad vinculadas al uso de las TIC y cada vez un mayor interés en el uso educativo de estas herramientas tecnológicas, sigue existiendo una gran preocupación por resolver las diferentes dificultades en competencia digital que presentan los docentes, y más aún en contextos de diversidad. Por tanto, el profesorado se configura como un elemento clave para lograr una plena inclusión de las TIC en las aulas. Realizar un diagnóstico en relación con la formación y conocimiento del profesorado de Educación Primaria, en activo, en relación con las TIC aplicadas a personas con diversidad funcional. Diseño de investigación de corte cualitativo, desarrollado desde el enfoque de la Grounded Theory. La información se ha obtenido a partir del análisis de 52 entrevistas realizadas a profesionales del sector educativo del estado español (miembros de equipos directivos, coordinadores TIC, directores y asesores tecnológicos de centros de formación). Cabe destacar que los participantes reconocen, de forma precisa, los beneficios que aportan estas herramientas tecnológicas al alumnado con diversidad funcional y el juego como herramienta didáctica. Se destaca la baja capacitación del profesorado para aplicar las TIC a las personas con discapacidad. El juego se presenta como una estrategia de primer orden para aplicación de las TIC al alumnado con discapacidad.