Show simple item record

Engagement académico e Inteligencia Emocional en adolescentes

dc.creatorTortosa, Begoña María
dc.creatorPérez-Fuentes, María del Carmen
dc.creatorMolero, María del Mar
dc.creatorSoriano, José Gabriel
dc.creatorOropesa, Nieves Fátima
dc.creatorSimón, María del Mar
dc.creatorSisto, María
dc.creatorGázquez, José Jesús
dc.date2020-06-01
dc.date.accessioned2024-10-01T13:16:27Z
dc.date.available2024-10-01T13:16:27Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/811
dc.identifier10.30552/ejpad.v8i1.136
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/245421
dc.descriptionCommitment to studies, dedication and academic satisfaction, among other variables, can trigger engagement, a positive state linked to study or work. However, if we pay attention to adolescents, there are other variables that can precede academic engagement. For a few years, there are a lot of researchers who have shown a tendency to study the topic of academic engagement and Emotional Intelligence (EI) because of its relevance. For this reason, this review aims to analyze the previous research on the relationship between the variables. The main objective is to analyze whether or not there is a relationship between the variables of academic engagement and emotional intelligence in adolescents. Studies show results which point the existence of correlation between the variables of academic engagement and EI in adolescents. Finally, emphasis must be placed on the relationship between academic engagement and emotional intelligence in order to ensure that adolescents develop emotional skills and, consequently, feel satisfied academically.en-US
dc.descriptionEl compromiso por los estudios, la dedicación y la satisfacción académica, entre otras variables, pueden ser desencadenantes del engagement, un estado positivo vinculado con el estudio o trabajo. Sin embargo, si prestamos atención a los adolescentes, existen otras variables que pueden preceder al engagement académico. Desde hace unos años, hay una gran cantidad de investigadores que han mostrado una tendencia a estudiar el tema del engagement académico y la Inteligencia Emocional (IE) debido a su relevancia. Por este motivo, la presente revisión pretende analizar la investigación previa sobre la relación entre estas variables. El objetivo principal es analizar si existe o no relación entre las variables de engagement académico e Inteligencia Emocional en adolescentes. Los estudios revisados muestran resultados que indican la existencia de correlaciones entre las variables de engagement académico e IE en los adolescentes. Finalmente, hay que hacer hincapié en la relación existente entre el engagement académico y la inteligencia emocional para conseguir que los adolescentes desarrollen habilidades emocionales y, consecuentemente, se sientan satisfechos académicamente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/811/658
dc.rightsDerechos de autor 2020 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 No. 1 (2020): (June, 2020); 111-122en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 8 Núm. 1 (2020): (Junio, 2020); 111-122es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v8i1
dc.titleAcademic engagement and Emotional Intelligence in adolescentsen-US
dc.titleEngagement académico e Inteligencia Emocional en adolescenteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record