• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

Characterization of emotional understanding in Cuban schoolchildren with aggressive manifestations

Caracterización de la comprensión emocional en escolares cubanos con manifestaciones agresivas

Author
Angulo-Gallo, Lisandra

Leyva Granada, Diana María

Perez-Borroto Vergel, Sindy

González Arias, Silvia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1410
10.32457/ejpad.v9i1.1410
Abstract
The aggressive manifestations constitute problems of high incidence in Cuba and the world, having to work in a preventive way from an early age. The research aimed to characterize the particularities of emotional understanding in schoolchildren with aggressive manifestations. It was used a type of study exploratory-descriptive. The sample consisted of 102 children, 51 with aggressive behavior and 51 age pairs without this condition, selected from a non-probabilistic sampling. The techniques used were: Emotional Comprehension Test and the Aggression Scale of Little et al. The information was analyzed from descriptive statistics, as well as the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis U tests. In children with aggressive manifestations, predominated direct reactive aggression (physical or verbal). Difficulties were found in emotional understanding in a general, mainly at the reflective level. The components most affected were understanding of external causes of emotions and the impact of beliefs on emotions, but more seriously the identification of mixed emotions and regulate them. The differences with the children without aggressive manifestations were significant in practically all aspects, except the external level and the understanding of the possibility of hiding emotions.
 
Las manifestaciones agresivas constituyen problemáticas de elevada incidencia en Cuba y el mundo, debiéndose trabajar de forma preventiva desde edades tempranas. La investigación tuvo como objetivo caracterizar las particularidades de la comprensión emocional en los escolares con manifestaciones agresivas. Se realizó un estudio descriptivo. La muestra quedó conformada por 102 niños, 51 con manifestaciones de agresividad y 51 pares etarios sin esta condición, seleccionados a partir de un muestreo no probabilístico. Como técnicas se emplearon el Test de Comprensión Emocional de Harris y Pons y la Escala de Agresividad de Little et al. Para el procesamiento de la información se utilizó la estadística descriptiva, así como las pruebas U de Mann-Whitney y Kruskal-Wallis. En los niños con manifestaciones agresivas predominó la agresión reactiva directa (física o verbal). Se constataron dificultades en la comprensión emocional de manera general, fundamentalmente en el nivel reflexivo. Los componentes más afectados fueron: la comprensión de las causas, creencias, pero con mayor gravedad la identificación de emociones mixtas y estrategias de regulación.  Las diferencias con los niños sin manifestaciones agresivas fueron significativas en prácticamente todos los aspectos, exceptuando el nivel externo y la comprensión de la simulación emocional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB