• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Cognitive polyphasia and social representations: analysis of the school trajectories of Mexican adolescents

Polifasia cognitiva y representaciones sociales: análisis de las trayectorias escolares de los adolescentes mexicanos

Author
Zamudio Elizalde, Pedro Damián

Reyes-Sosa, Hiram

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1629
10.32457/ejpad.v9i2.1629
Abstract
Studies on school trajectories are characterized by analyzing the trajectories of students in a linear way (theoretical trajectory), without considering the biographical paths that students build during their educational process. The present study had a double objective. In the first place, it was intended to know the social representation of the biographical school trajectories in the Sinaloan high school student. Second, the notion of cognitive polyphasia present in the representation was analyzed. A semi-structured interview was applied to 10 high school students, with a mean age of 17 years (SD = .77). The results show that the discourses of the representation on biographical trajectories of school success and failure are linked. On the one hand, common elements are presented that refer to three discourses: a) experiences on educational transition; b) the teaching strategies of teachers and; c) the family construction of the academic future. On the other hand, the contradictory elements that show cognitive polyphasia refer to the way in which students represent their school trajectory, which can be successful (success, person, school, achieve, society, example) or school failure (failure, characteristic, bad, irresponsible, experience).
 
Los estudios sobre trayectorias escolares se caracterizan por analizar las trayectorias de los estudiantes de manera lineal (trayectoria teórica), sin tomar en cuenta los recorridos biográficos que los estudiantes construyen durante su proceso educativo. El presente estudio tuvo un doble objetivo. En primer lugar, se pretendió conocer la representación social de las trayectorias escolares biográfica en el estudiantado del bachillerato sinaloense. En segundo lugar, se analizó la noción de polifasia cognitiva presente en la representación. Se aplicó una entrevista semiestructurada a 10 estudiantes de bachillerato, con una media de edad de 17 años ( DT= .77). Los resultados muestran que los discursos de la representación sobre trayectorias biográficas de éxito y fracaso escolar se encuentran vinculados. Por una parte, se presentan elementos comunes que hacen referencia a tres discursos: a) las experiencias sobre la transición educativa; b) las estrategias didácticas del profesorado y; c) la construcción familiar del futuro académico. Por otra parte, los elementos contradictorios que evidencian la polifasia cognitiva se a la forma en que el estudiantado representa su trayectoria escolar que puede ser de éxito (éxito, persona, escuela, lograr, sociedad, ejemplo ) o fracaso escolar (fracaso, característica , malo, irresponsable, experiencia).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB