Evolution of attitudes towards mathematics in university students
Evolución de las actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios
Author
García-Manrubia, Belén
Méndez, Inmaculada
García Montalbán, Jaime
Abstract
Mathematics is a fundamental tool to overcome the challenges of today’s society. Thus, it is essential to study their teaching and the aspects that intervene in this process. This work focuses on attitudes towards mathematics and the factors that form their affective domain with the aim of verifying how each of them evolves through two moments of the 2021/2022 academic year in 81 students of the Degree in Primary Education of a university located in the southeast of Spain with a mean age of 20.37 years (19.8% male students and 80.2% female students). The Auzmendi (1992) questionnaire was used to collect information about attitude factors: anxiety, confidence, liking, usefulness and motivation. The results obtained showed medium-low values for liking and anxiety, medium values for utility, and adequate values for confidence and motivation. Regarding the evolution, the dimensions of the attitudes followed the same trend in both moments, except for a slight increase in motivation. In conclusion, it is crucial to continue working to achieve adequate assessments of attitudes towards mathematics in trainee teachers given the impact on how the student will transmit mathematical knowledge in the future. Las matemáticas son una herramienta fundamental para superar los desafíos de la sociedad actual. Así, se hace esencial el estudio de su enseñanza y los aspectos que intervienen en este proceso. Este trabajo se centra en las actitudes hacia las matemáticas y los factores que conforman su dominio afectivo con el objetivo de comprobar cómo evolucionan cada uno de ellos a través de dos momentos del curso académico 2021/2022 en 81 estudiantes del Grado en Educación Primaria de una universidad situada en el sureste de España con una edad media de 20.37 años (19.8% estudiantes de género masculino y 80.2% de género femenino). Se emplea el cuestionario de Auzmendi (1992) para la recogida de información acerca de los factores de las actitudes: ansiedad, confianza, agrado, utilidad y motivación. Los resultados obtenidos mostraron valores medio-bajos para agrado y ansiedad, valores medios para utilidad y adecuados para confianza y motivación. En cuanto a la evolución, las dimensiones de las actitudes siguieron la misma tendencia en ambos momentos, salvo por un ligero incremento de la motivación. En conclusión, es crucial continuar trabajando para conseguir adecuadas valoraciones de las actitudes hacia las matemáticas en los docentes en formación dada la repercusión en cómo el estudiante transmitirá los conocimientos matemáticos en el futuro.