• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Virtual education during the pandemic: An analysis of the academic reality from the perspective of students at the Universidad P olitécnica y Artística del Paraguay (UPAP)

Educación virtual durante la pandemia: Un análisis de la realidad académica desde la perspectiva de alumnos de la Universidad Politécnica y Artística del Paraguay (UPAP)

Author
Schröder, José Enrique

Miehe, Mónica

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2145
10.32457/ejpad.v10i1.2145
Abstract
Virtual education became the go-to tool for universities to respond to the challenges posed by the COVID-19 pandemic. As one of Paraguay’s major universities, UPAP adapted and invested in the CANVAS platform to enable professional academic training across various degree programs and regions of the country. The objective of this research was to describe students’ experiences with two years of face-to-face and virtual classes in different degree programs and regions of the university. Specifically, the study aimed to investigate student preferences for pedagogical development in virtual education and a possible return to face-to-face classes. A survey was conducted on 415 students from various degree programs across 12 branches of the institution. The results showed that although the virtual modality was well-accepted, students preferred face-to-face classes, followed by hybrid classes. These findings shed light on the effectiveness of virtual education, the importance of student preference, and highlight the success of the CANVAS platform in enabling academic continuity during the pandemic.
 
La educación virtual fue la herramienta que el mundo académico universitario implementó para responder a los desafíos que trajo consigo la pandemia por COVID-19. La UPAP, al igual que todas las instituciones universitarias importantes del Paraguay, se ha adaptado y ha apostado por la plataforma CANVAS, con la que ha hecho posible que la formación académica profesional, en las distintas carreras de grado y en las diferentes regiones del país, sigan desarrollándose con cierta normalidad. La investigación tuvo como objetivo describir la experiencia del alumnado de dos años con clases presenciales y clases virtuales de las distintas carreras de grado en las diferentes regiones donde está instalada la universidad. Específicamente, se indagó con respecto al desarrollo pedagógico en la educación virtual y un posible retorno a la presencialidad ¿qué prefieren los alumnos? Se aplicó una encuesta a 415 alumnos de las carreras, tomando en cuenta 12 filiales de las 48 que posee la institución. Se discuten los resultados tomando en cuenta que se visibiliza una buena aceptación de la modalidad virtual, no obstante, la presencialidad es la más preferida seguida de la modalidad semipresencial.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB