• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

New trends in integral education at the university. A systematic review according to the PRISMA Statement

Nuevas tendencias en educación integral en la universidad. Una revisión sistemática según la Declaración PRISMA

Author
Rodriguez Avila, Yildret

Moncada Navas, Francia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2231
10.32457/ejpad.v11i1.2231
Abstract
The objective of this work is to determine the current trends on Integral Education (IE) currently being developed by Higher Education Institutions (HEIs), as reported in the scientific literature, given the importance of the topic of integral education for higher education. The methodology employed is based on a systematic review of scientific articles deposited in three databases such as Web of Science (WoS), EbscoHost and Scopus, through a bibliometric design in accordance with the Prisma Statement. For this purpose, a search equation with its respective Booleans was established. Inclusion and exclusion criteria were established. The results show that there are trends associated with IE that do not necessarily fit the traditional concept. These trends are: research, competencies for professional performance, generic academic competencies that include transversal skills such as effective communication, critical thinking, problem solving and the capacity for autonomous learning, collaborative learning, holistic education, tutoring models and personalized follow-up, learning communities, ethical competencies and moral education, working with communities, global and intercultural competencies and the incorporation of technology. It is concluded that the IE in universities has been adjusting to expectations in line with the times and contextual needs of this era, although the holistic principle of humanity has not been completely abandoned.
 
El objetivo de este trabajo es determinar las tendencias actuales sobre FI que actualmente desarrollan las IES, reportadas en la literatura científica. La metodología empleada obedece a una revisión sistemática de artículos científicos depositados en tres bases de datos como Web of Science (WoS), EbscoHost y Scopus, a través de un diseño bibliométrico que se ajusta a la Declaración Prisma. Para ello se estableció una ecuación de búsqueda con sus respectivos booleanos. Se establecieron los criterios de inclusión y exclusión. Los resultados demuestran que sí existen tendencias asociadas a la FI y que no necesariamente encajan con el concepto tradicional. Esas tendencias son: la investigación, competencias para el desempeño profesional, competencias genéricas académicas que incluyen habilidades transversales como la comunicación efectiva, el pensamiento crítico, la resolución de problemas y la capacidad de aprendizaje autónomo, el aprendizaje colaborativo, la educación holística, los modelos de tutorías y seguimiento personalizado, las comunidades de aprendizaje, las competencias éticas y la educación moral, el trabajo con comunidades, las competencias globales e interculturales y la incorporación de la tecnología. Se concluye que la FI en las universidades se ha ido ajustando a expectativas cónsonas con los tiempos y necesidades contextuales de esta época, aunque no se abandona del todo el principio holístico de humanidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB