Motivation and self-regulation of learning in health sciences undergraduate students: Motivation and self-regulation of learning
Motivación y autorregulación del aprendizaje en estudiantes de grado de Ciencias de la Salud: Motivation and self-regulation of learning
Author
Leirós-Rodríguez, Raquel
Álvarez-Barrio, Lorena
Álvarez-Álvarez , María José
Rodríguez-Nogueira , Óscar
Pinto-Carral, Arrate
Abstract
Learning motivation can be influenced by an individual's capacity for self-regulation of learning. Therefore, this study aimed to analyze the motivations and self-regulation of learning among students in Physiotherapy, Nursing, and Podiatry at the Faculty of Health Sciences, University of León. We conducted a cross-sectional descriptive study with a representative sample of students from the Nursing, Physiotherapy, and Podiatry programs at the University of León. In the analysis differentiated by degree, only the Control domain in the Self-regulation of Learning showed significant differences (p = 0.03), with Nursing participants obtaining higher scores. Regarding Motivational Strategies for Learning, Extrinsic Goals (p < 0.001) and Test Anxiety (p = 0.02) also differed among the subgroups. In the teaching-learning process of Health Sciences Degrees, it is crucial for educators to consider that, among the three degrees analyzed, Nursing students exhibited the highest concern for these types of goals and the greatest anxiety before exams. Similarly, teaching professionals involved in Physiotherapy education should be aware of the lower scores obtained by students in this degree regarding their ability to concentrate, maintain focus, and prioritize learning tasks. La motivación para el aprendizaje puede estar influida por la capacidad de autorregulación del aprendizaje del individuo. Por ello, este estudio tuvo como objetivo analizar las motivaciones y la autorregulación del aprendizaje entre los estudiantes de Fisioterapia, Enfermería y Podología de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad de León. Se realizó un estudio descriptivo transversal con una muestra representativa de estudiantes de Enfermería, Fisioterapia y Podología de la Universidad de León. En el análisis diferenciado por titulaciones, sólo el dominio Control en la Autorregulación del Aprendizaje mostró diferencias significativas (p = 0,03), obteniendo los participantes de Enfermería puntuaciones más altas. En cuanto a las Estrategias Motivacionales para el Aprendizaje, las Metas Extrínsecas (p < 0,001) y la Ansiedad ante los Exámenes (p = 0,02) también difirieron entre los subgrupos. En el proceso de enseñanza-aprendizaje de los Grados de Ciencias de la Salud, es crucial para los educadores considerar que, entre las tres titulaciones analizadas, los estudiantes de Enfermería mostraron la mayor preocupación por este tipo de metas y la mayor ansiedad ante los exámenes. Del mismo modo, los profesionales docentes implicados en la enseñanza de la Fisioterapia deben ser conscientes de las puntuaciones más bajas obtenidas por los estudiantes de esta titulación en cuanto a su capacidad para concentrarse, mantener la atención y priorizar las tareas de aprendizaje.