• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
  • View Item

Self-concept in mathematics and statistics in high school students: design and validation of two short questionnaires

Autoconcepto en matemáticas y estadística en estudiantes de secundaria: diseño y validación de dos cuestionarios breves

Author
Ávila Toscano, José

Vargas Delgado, Leonardo

Badillo Rueda, Yurley Alejandra

Goenaga Pineda, Kevin José

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2535
10.32457/ejpad.v12i1.2535
Abstract
Academic self-concept has been studied assiduously in psychology and education, being considered as a relevant predictor of educational achievement. Theorists recommend that this construct be assessed by differentiating specific domains such as mathematics, statistics and other areas, to ensure a timely and contextualized assessment. This study was developed in order to design and validate two brief questionnaires for high school students, which assess specific domains of self-concept in mathematics and statistics. An instrumental design was used to construct a bank of items that subsequently formed short questionnaires consisting of six items. The factorial structure of the two questionnaires was tested by means of two independent studies with 326 and 381 participants, respectively. The Confirmatory Factor Analysis identified that both instruments show adequate psychometric properties, with good fit indices, as well as high internal consistency. This study makes available to educators, psychology professionals and researchers in these and other related areas, two brief domain-specific instruments of mathematical and statistical self-concept, easy to understand, allowing a quick and efficient completion, which can be useful for applied research.
 
El autoconcepto académico ha sido estudiado con asiduidad en psicología y educación, considerándolo un predictor relevante de logro educativo. Los teóricos recomiendan que este constructo se evalúe diferenciando dominios específicos como la matemática, la estadística y otras áreas, para garantizar una valoración puntual y contextualizada. Este estudio fue desarrollado con el fin de diseñar y validar dos cuestionarios breves para estudiantes de secundaria, que evalúan dominios específicos de autoconcepto en matemáticas y estadística. A través de un diseño instrumental se construyó un banco de ítems que posteriormente configuraron cuestionarios breves de seis reactivos. Mediante dos estudios independientes con 326 y 381 participantes respectivamente, se probó la estructura factorial de los cuestionarios. El Análisis Factorial Confirmatorio identificó que ambos instrumentos muestran adecuadas propiedades psicométricas, con buenos índices de ajuste, así como alta consistencia interna. Este estudio pone al servicio de educadores, profesionales de la psicología e investigadores de estas y otras áreas afines, dos instrumentos breves de dominio específico de autoconcepto matemático y estadístico, de fácil comprensión, que permite un diligenciamiento rápido y eficiente, los cuales pueden ser de utilidad para la investigación aplicada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB