Adolescent suicide prevention programs: a systematic review
Programas de prevención del suicidio en adolescentes: una revisión sistemática
Author
González Sánchez, María
Gil Madrona, Pedro
Losada Puente, Luisa
García Perales, Ramón
Abstract
The aim of the study was to conduct a systematic review of suicide prevention programs in adolescents, guided by the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) statement. A search was conducted in international databases (PsycInfo, Scopus, and Web of Science), using inclusion criteria: (a) suicide prevention programs or mental health improvement; (b) targeting adolescents, or (c) adult training in adolescent suicide prevention. Studies from the last five years, from 2019 to 2023, were selected. Single case studies were excluded to avoid potential biases associated with individual studies. The initial sample consisted of 4,320 articles, while, after thorough analysis, the final sample comprised 20 articles with programs developed, primarily, in the United States (n = 7) and Australia (n = 5), mostly targeting adolescents aged 12-22 years (n = 18). Results supported the relevance of these programs in reducing suicidal ideation, increasing confidence, and familiarizing with suicide prevention tools and institutions. Activities focusing on detection, knowledge, and help-seeking were highlighted. In eight studies, it was found that the implemented program had a greater impact on females, as they put into practice the learnings from the workshops. In conclusion, the benefits of prevention against the risk of suicide in adolescents were confirmed, with some essential characteristics highlighted; furthermore, their limited presence in Spain offers an area of interest for work, indicating the importance of incorporating physical activity as a key aspect in addressing the pressure, depression, and stress associated with the risk of suicide in adolescents. El objetivo del estudio fue realizar una revisión sistemática de los programas de prevención del suicidio en adolescentes, guiada por la declaración PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses). Se realizó una búsqueda en bases de datos internacionales (PsycInfo, Scopus y Web of Science), empleando como criterios de inclusión: (a) programas de prevención del suicidio o mejora de la salud mental; (b) destinados a adolescentes, o (c) formación de adultos en prevención del suicidio en adolescentes. Se seleccionaron estudios de los últimos cinco años, periodo 2019-2023. Se excluyeron estudios de caso único para evitar posibles sesgos asociados a estudios individuales. La muestra inicial se compuso de 4.320 artículos, mientras que, tras un análisis exhaustivo de los artículos, la muestra final se compuso de 20 artículos con programas desarrollados, principalmente, en Estados Unidos (n = 7) y Australia (n = 5), en su mayoría, dirigidos a adolescentes de 12-22 años (n = 18). Los resultados respaldaron la relevancia de estos programas para reducir la ideación suicida, aumentar la confianza y conocer herramientas e instituciones de prevención del suicidio. Destacaron actividades centradas en la detección, conocimiento y búsqueda de ayuda, En ocho estudios, se encontró que el programa realizado tuvo un mayor impacto en mujeres, dado que pusieron en práctica los aprendizajes de los talleres realizados. En conclusión, se constataron los beneficios de la prevención ante el riesgo de suicidio en adolescentes, destacándose algunas características esenciales; además, su escasa presencia en España ofrece un campo de trabajo de interés, observándose la importancia de incorporar la actividad física como aspecto clave de abordar la presión, depresión y estrés asociados al riesgo de suicido en adolescentes.