• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item

Think about the teaching experience and the teaching of poetry at school. A narrative inquiry with Rosabetty Muñoz

Pensar la experiencia docente y la enseñanza de la poesía en la escuela. Una indagación narrativa junto a Rosabetty Muñoz

Author
Astorga Curumilla, Eva

Pérez Daniel, Iván

Araya Maldonado, Oscar

Full text
http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/354
10.23854/autoc.v8i3.354
Abstract
This article proposes a dialogue and reflection on the teaching of poetry at school. From a knowledge that is built based on thinking about the experience of the person who teaches. Knowing that it is configured alongside the stories, and thoughts of the teacher and poet Rosabetty Muñoz. It was approached from the narrative inquiry method, the epistolary writings that contain the teacher's stories are analyzed. Among the main findings are the relationship that the poet establishes between her beginnings as a reader and her teaching work, as well as the importance that she gives to poetry as a possibility of creation, attention and encounter, both with others and with the world. The thoughts and reflections that the encounter with the teacher provides, open new dimensions from which to think about the teaching of the poetic and confirm the important link between meanings, beliefs and pedagogical practices.
 
Este artículo propone un diálogo y reflexión en torno a la enseñanza de la poesía en la escuela, desde un saber que se construye en base al pensar la experiencia de quien enseña. Saber que se configura junto a las historias, relatos y pensamientos de la maestra y poeta Rosabetty Muñoz. Abordado desde el método de indagación narrativa, se analizan los escritos epistolares que contienen relatos y reflexiones de la maestra. Entre los principales hallazgos se encuentran la relación que la poeta establece entre sus inicios como lectora y su quehacer docente, junto a la importancia que confiere a la poesía como posibilidad de creación, atención y encuentro, tanto con el otro como con el mundo. Los pensamientos y reflexiones que arroja el encuentro con la maestra abren nuevas dimensiones desde las cuales pensar en la enseñanza de lo poético y confirman la importante vinculación entre sentidos, creencias y prácticas pedagógicas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB