Show simple item record

Ecomotricidad, aprendiendo a constituir conciencia relacional

dc.creatorToro-Arévalo, Sergio
dc.creatorLuhrs-Middleton, Otto
dc.creatorRosales-Ojeda, Jaime
dc.creatorMoreno-Doña, Alberto
dc.creatorPeña-Troncoso, Sebastián
dc.date2023-12-22
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:52Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:52Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7385
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000300189
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246127
dc.descriptionIn order to overcoming the original ontological and epistemic fragmentation present in current “Physical” Education that allows us a radical turn whose horizon is to respond and anticipate educational actions at the level of systemic challenges, both human and planetary. Such an effort compromises a critical and decolonial sense of the discipline, starting from an ontological, epistemic and ethical positioning focused on the relational and configurative. From this vision, Ecomotricity is an opportunity and possibility to put at the core of educational action both the relationship of continuity between the biological and the cultural, between nature and language, allowing for the commitment of a disciplinary action that is ethically freely committed and responsible to the human, the non-human and the planetary. That is why we invite you to propose a conscious action in current times from militancy located in the territories, in this case, the symbolic and habitable territories based on systemic health. The present work focuses on describing these fields of action, their articulation and experiences in order to build decolonial educational actions focused on everyday life and situated dynamic processes. Finally, we hope that this contribution serves to contribute to reflections and foundations of the discipline, to overcome ontological dualisms, as well as develop proposals that enhance to personal-community and planetary good living.en-US
dc.descriptionLa gran fragmentación que existe en la actual Educación “Física” nos permite mirar con un sentido crítico la disciplina desde una perspectiva epistémica, ontológica y ética. Desde esta visión, la Ecomotricidad puede ser una oportunidad importante de generar una interconexión entre lo biológico y lo cultural, entre la naturaleza y el lenguaje, permitiendo romper con la mirada hegemónica de la disciplina, la cual ha estado centrada principalmente en aspectos biomédicos. Es por ello, que hacemos una invitación a reflexionar la naturaleza de lo que actualmente denominamos Educación Física, para pensarla y desarrollarla desde una mirada sistémica, en donde se permita reconocer el aprendizaje a través de las diferentes relaciones que se generan en el con-vivir del actuar humano. Finalmente, esperamos que esta contribución sirva para aportar a reflexiones y fundamentos de la disciplina, para lograr superar los dualismos ontológicos que mantiene tanto en su lenguaje como en su despliegue profesional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7385/8430
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 No. Especial (2023); 189-206en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. Especial (2023); 189-206es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectecomotricidades-ES
dc.subjectconcienciaes-ES
dc.subjectética del cuidadoes-ES
dc.subjecteducación militantees-ES
dc.subjectdecolonialidad del conocimientoes-ES
dc.subjectpsychomotor skillsen-US
dc.subjectconsciousnessen-US
dc.subjectethics of careen-US
dc.subjectmilitant educationen-US
dc.subjectdecolonialityen-US
dc.titleEcomotricity, learning to constitute relacional consciencieen-US
dc.titleEcomotricidad, aprendiendo a constituir conciencia relacionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record