For a popular ethics in teacher education
Por una ética popular en la formación docente
Author
Antonini-de-Souza, Paulo César
Mizuno-Lemos, Fabio Ricardo
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/742910.4067/S0718-07052023000300391
Abstract
This essay aims to reflect on the adoption of a rigorous and progressive ethics that values the experience and lived world in teacher education. Grounded in a phenomenological approach, the reflections presented in the text address teacher education in the context of professional master’s programs, drawing parallels between the structure of these programs, the authors’ experiences in research and education, and the analysis of research development in postgraduate studies. Ultimately, the essay emphasizes the importance of valuing the lived world in forming an education that recognizes the cultures and experiences of both students and teachers. Este ensayo tiene como objetivo reflexionar sobre la asunción de una ética progresista y rigurosa que valore la experiencia y el mundo vivido en la formación docente. Basadas en un enfoque fenomenológico, las reflexiones presentes en el texto abordan la formación docente en el contexto del magíster profesional, estableciendo un paralelo entre la estructura de ese programa, las vivencias de los autores en la investigación y en la educación, y el análisis del desarrollo de investigaciones en la posgraduación. Al final, el ensayo enfatiza la valoración del mundo vivido para una formación que reconozca las culturas populares y el saber de experiencia de discentes y docentes.