• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Professional learning contexts of novice homeroom teachers. A case study in Chile

Contextos de aprendizaje profesional del profesorado jefe novel. Un estudio de casos en Chile

Author
Moreno-Díaz, Karina

Colomina-Álvarez, Rosa

Mauri-Majós, Teresa

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7443
10.4067/S0718-07052023000400085
Abstract
This work is situated in the sociocultural approach and its overall aim is to characterize the contexts of activity in which the novice homeroom teachers continue learning their profession. We worked from the qualitative approach with a multiple case study design, in which 15 novice homeroom teachers participated. As results, five contexts of activity were identified in which the novice homeroom teachers continue learning their profession, which vary among themselves in terms of participants, contents and tasks. Likewise, these contexts of activity are not identified by all the participants, which shows the particularity and situated nature of their training. These results highlight both the importance of providing aid adapted to the particularities and needs of novice homeroom teachers in order to support their professional development and to contribute to their continuity in the educational system.
 
Este trabajo se sitúa en el enfoque sociocultural y su objetivo general es caracterizar los contextos de actividad donde el profesorado jefe novel prosigue el aprendizaje de su profesión. Se trabajó desde el enfoque cualitativo con un diseño de estudio de casos múltiple, en el cual participaron 15 docentes jefes noveles. Como resultados se identificaron cinco contextos de actividad donde el profesorado jefe novel prosigue el aprendizaje de su profesión, los cuales varían entre sí en cuanto a participantes, contenidos y tareas. Asimismo, estos contextos de actividad no son identificados por la totalidad de los participantes, lo cual muestra la particularidad y el carácter situado de su formación. Estos resultados ponen de relieve la importancia de brindar ayudas ajustadas a las particularidades y necesidades del profesorado jefe novel con el fin de apoyar su desarrollo profesional y aportar a su permanencia en el sistema educacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB