• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Structural Sense Expressed by a Group of Pre-service Mathematics Teachers When They Resolve Factorization Tasks

Sentido estructural que manifiesta un grupo de docentes de matemática en pre-servicio cuando resuelven tareas sobre factorización

Author
Bolaños-Barquero, Marianella

Loría-Fernández, José Romilio

Picado-Alfaro, Miguel

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7444
10.4067/S0718-07052023000400109
Abstract
The Costa Rican mathematics curriculum promotes the development of algebraic skills in secondary education students. This has a direct impact on the initial training of teachers, which should include the promotion of various capacities related to the structural sense. This article delves into the structural sense manifested by 20 pre-service teachers, when they solve mathematical tasks on factoring polynomials. The research is descriptive and corresponds to an instrumental study of cases. The analysis considered three main categories adapted from theoretical proposals on the structural sense, which highlight the recognition of algebraic structures in their simplest form, composite form, and the manipulation of various structures. Results show that strengths in the structural sense of these teachers have been identified when they solve tasks with familiar algebraic structures. Add to this, weaknesses are evident when they solve tasks with composite structures, these weaknesses are intensified when they face tasks that involve the use of various manipulations in algebraic structures.
 
El currículo de matemática costarricense promueve el desarrollo de habilidades algebraicas en el estudiantado de educación secundaria. Esto repercute directamente en la formación inicial del profesorado que deberá incluir el fomento de diversas capacidades vinculadas con el sentido estructural. Este artículo profundiza en el sentido estructural manifestado por 20 docentes en pre-servicio, cuando resuelven tareas matemáticas sobre factorización de polinomios. La investigación es descriptiva y corresponde a un estudio instrumental de casos. El análisis consideró tres categorías primarias adaptadas de propuestas teóricas sobre el sentido estructural, que resaltan el reconocimiento de estructuras algebraicas en su forma más simple, compuestas y la manipulación de diversas estructuras. Se han identificado fortalezas en el sentido estructural de estas personas cuando resuelven tareas con estructuras algebraicas familiares. Además, se evidencian debilidades cuando resuelven tareas con estructuras compuestas, que se intensifican al enfrentarse a tareas que conllevan el uso de manipulaciones diversas en las estructuras algebraicas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB