• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Role of the deaf teacher: image schemata and metaphors on education

Rol del docente sordo: esquemas de imagen y metáforas sobre educación

Author
Rodríguez-Hernández, Yenny

Soler-Castillo, Sandra

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7451
10.4067/S0718-07052023000400247
Abstract
In the context of the education of deaf person, the participation of deaf teachers in the classroom and the use of metaphors as a strategy to analyze teaching cognition, this article describes the concepts of school, student and teaching role. Seven deaf teachers who were users of sign language participated in this phenomenological and qualitative study. The data collection was taken from two tasks, the drawings’ production and metaphors’ production. The analysis was focused on metaphor’s identification and their image schemes’ description. The results show the metaphors related to the professional role and the concepts of student, teacher and school. The study concludes that the representations constructed by deaf teachers reflect elements of teacher cognition, sign language, and deaf culture.
 
En el contexto de la educación de la persona sorda, de la participación de profesores sordos en el aula de clase y del uso de las metáforas como estrategia para analizar la cognición docente, este artículo describe los conceptos de escuela, estudiante y rol docente. En el estudio de corte cualitativo fenomenológico participaron siete profesores sordos usuarios de la lengua de señas. La recolección de datos partió de dos tareas, a saber, la elaboración de dibujos y la producción de metáforas. El análisis consistió en la identificación de las metáforas y en la descripción de los esquemas de imagen presentes en ellas. Los resultados muestran las metáforas relacionadas con el rol profesional y con los conceptos de estudiante, docente y escuela. El estudio concluye que las representaciones construidas por los profesores sordos reflejan elementos de la cognición docente, de la lengua de señas, y de la cultura sorda.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB