Show simple item record

Rol del docente sordo: esquemas de imagen y metáforas sobre educación

dc.creatorRodríguez-Hernández, Yenny
dc.creatorSoler-Castillo, Sandra
dc.date2023-12-28
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:53Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:53Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7451
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000400247
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246152
dc.descriptionIn the context of the education of deaf person, the participation of deaf teachers in the classroom and the use of metaphors as a strategy to analyze teaching cognition, this article describes the concepts of school, student and teaching role. Seven deaf teachers who were users of sign language participated in this phenomenological and qualitative study. The data collection was taken from two tasks, the drawings’ production and metaphors’ production. The analysis was focused on metaphor’s identification and their image schemes’ description. The results show the metaphors related to the professional role and the concepts of student, teacher and school. The study concludes that the representations constructed by deaf teachers reflect elements of teacher cognition, sign language, and deaf culture.en-US
dc.descriptionEn el contexto de la educación de la persona sorda, de la participación de profesores sordos en el aula de clase y del uso de las metáforas como estrategia para analizar la cognición docente, este artículo describe los conceptos de escuela, estudiante y rol docente. En el estudio de corte cualitativo fenomenológico participaron siete profesores sordos usuarios de la lengua de señas. La recolección de datos partió de dos tareas, a saber, la elaboración de dibujos y la producción de metáforas. El análisis consistió en la identificación de las metáforas y en la descripción de los esquemas de imagen presentes en ellas. Los resultados muestran las metáforas relacionadas con el rol profesional y con los conceptos de estudiante, docente y escuela. El estudio concluye que las representaciones construidas por los profesores sordos reflejan elementos de la cognición docente, de la lengua de señas, y de la cultura sorda.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7451/8490
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 247-269en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 247-269es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectprofesores-ES
dc.subjectcogniciónes-ES
dc.subjecteducación del sordoes-ES
dc.subjectmapeoes-ES
dc.subjectteacheren-US
dc.subjectcognitionen-US
dc.subjectdeaf educationen-US
dc.subjectmappingen-US
dc.titleRole of the deaf teacher: image schemata and metaphors on educationen-US
dc.titleRol del docente sordo: esquemas de imagen y metáforas sobre educaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record