Methodological procedure for the integration of Information Technologies and their evaluation by means of a quasi-experiment
Procedimiento metodológico para la integración de las Tecnologías Informáticas y su evaluación mediante un cuasi-experimento
Author
Padilla-García, Oliurca
González-Acosta, Niurka de las Mercedes
Pérez-García, Yusely
Cano-Contreras, Martín
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/745210.4067/S0718-07052023000400271
Abstract
The objective of this pedagogical research was to elaborate a methodological procedure for the integration of Information Technologies to the teaching-learning process of subjects in pedagogical careers and to evaluate the effect of its implementation. For this purpose, a pedagogical experiment was carried out in its quasi-experiment variant with a control group and an experimental group and the design with pre-test and post-test. The methods used to measure the dependent variable were documentary analysis and survey. The results of the study showed a significant change in favor of the experimental group, where teachers and students frequently use a variety of computer tools, managing to systematically and systematically integrate these technologies into the teaching- learning process. The Mann-Whitney U non-parametric statistical test corroborated the level of significance of the results achieved in the experimental group after applying the methodological procedures. La presente investigación pedagógica tuvo como objetivo elaborar un procedimiento metodológico para la integración de las Tecnologías Informáticas al proceso de enseñanza-aprendizaje de las asignaturas en las carreras pedagógicas y evaluar el efecto de su implementación. Para ello se realizó un experimento pedagógico en su variante de cuasi-experimento con un grupo de control y uno experimental y el diseño con preprueba y posprueba. Los métodos utilizados para medir la variable dependiente fueron el análisis documental y la encuesta. Como resultados del estudio se evidenció un cambio significativo a favor del grupo experimental, donde con mucha frecuencia los docentes y estudiantes utilizan variadas herramientas informáticas, logrando integrar de manera sistémica y sistemática estas tecnologías al proceso de enseñanza-aprendizaje. La prueba estadística no paramétrica U de Mann-Whitney corroboró el nivel de significatividad de los resultados alcanzados en el grupo experimental después de aplicados los procedimientos metodológicos.