Didactic resource for the teaching of Mathematics in Secondary Education: a systematic review
Recursos didácticos para la enseñanza de las Matemáticas en Educación Secundaria: una revisión sistemática
Author
Raposo-Rivas, Manuela
Tugores-Blanco, Laia Francina
Tellado-González, Fernando
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/745710.4067/S0718-07052023000400371
Abstract
A systematic review of publications related to teaching resources used by teachers for teaching and learning Mathematics in Secondary Education is presented. Its objective is to find out the profile of the scientific production in this regard, in terms of the approaches that the works assume, their protagonists, the types of didactic resources they study and the kind of instruments they use.
The document search is carried out in four databases and three languages, following the PRISMA protocol. Forty-one publications have been identified, it is concluded that the scientific production under study focuses on research that mainly deals with the paper textbook, followed at a great distance by digital teaching resources. In addition, it is common for Secondary School Mathematics manuals to be analyzed with an eye on the student body and using the control sheet as a research instrument. Se presenta una revisión sistemática de las publicaciones relacionadas con los recursos didácticos que usa el profesorado para la enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas en Educación Secundaria. Su objetivo es averiguar el perfil de la producción científica al respecto, en términos de los enfoques que asumen los trabajos, sus protagonistas, los tipos de recursos didácticos que estudian y la clase de instrumentos que utilizan.
La búsqueda de documentos se lleva a cabo en cuatro bases de datos y tres idiomas, siguiendo el protocolo PRISMA. Identificadas cuarenta y una publicaciones, se concluye que la producción científica objeto de estudio se centra en investigaciones que tratan, principalmente, sobre el libro de texto en papel, seguidos a gran distancia por los recursos docentes digitales. Además, es habitual que se analicen manuales de Matemáticas de Secundaria con la mirada puesta en el estudiantado y utilizando la ficha de control como instrumento de investigación.