TPACK designs of prospective teachers and the influence of digital competence and academic engagement
Diseños TPACK de futuros docentes e influencia de la competencia digital y del engagement académico
Author
González-Pérez, Paula
Marrero-Galván, Juan José
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/745810.4067/S0718-07052023000400395
Abstract
The main purpose of this work is to determine whether future teachers are able to effectively integrate technology into the teaching-learning processes, a model known as TPACK, and to determine possible factors that influence the achievement of the designs (digital competence and academic engagement). For this purpose, a mixed descriptive and inferential methodology is implemented, based on analogies and ICT, in which the results are evaluated by means of works elaborated by the students and internationally validated questionnaires. A total of 182 third year students of the Degree in Primary Education participated; 59 papers were presented and only 14 were considered adequate, i.e., few students with a certain teaching CD. A statistically significant relationship between the variables studied is also corroborated and a direct influence with the designs is intuited. It is concluded that it is important to improve training in the TPACK model. La finalidad principal de este trabajo es conocer si los futuros docentes son capaces de integrar de forma efectiva la tecnología en los procesos de enseñanza-aprendizaje, modelo conocido como TPACK, además de determinar posibles factores que influyan en la consecución de los diseños (competencia digital y engagement académico). Para ello, se implementa una metodología mixta, descriptiva e inferencial, basada en las analogías y las TIC, en la que se evalúan los resultados mediante trabajos elaborados por los estudiantes y cuestionarios validados internacionalmente. Participaron 182 estudiantes de tercero en el Grado en Maestro en Educación Primaria; se presentaron 59 trabajos y solo 14 se consideraron adecuados, es decir, son pocos los estudiantes con cierta CD docente. Se corrobora además una relación estadísticamente significativa entre las variables estudiadas y se intuye una influencia directa con los diseños. Se concluye la importancia de mejorar la formación en cuanto a al modelo TPACK.