TPACK designs of prospective teachers and the influence of digital competence and academic engagement
Diseños TPACK de futuros docentes e influencia de la competencia digital y del engagement académico
dc.creator | González-Pérez, Paula | |
dc.creator | Marrero-Galván, Juan José | |
dc.date | 2023-12-28 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-19T13:28:54Z | |
dc.date.available | 2024-11-19T13:28:54Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7458 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000400395 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246159 | |
dc.description | The main purpose of this work is to determine whether future teachers are able to effectively integrate technology into the teaching-learning processes, a model known as TPACK, and to determine possible factors that influence the achievement of the designs (digital competence and academic engagement). For this purpose, a mixed descriptive and inferential methodology is implemented, based on analogies and ICT, in which the results are evaluated by means of works elaborated by the students and internationally validated questionnaires. A total of 182 third year students of the Degree in Primary Education participated; 59 papers were presented and only 14 were considered adequate, i.e., few students with a certain teaching CD. A statistically significant relationship between the variables studied is also corroborated and a direct influence with the designs is intuited. It is concluded that it is important to improve training in the TPACK model. | en-US |
dc.description | La finalidad principal de este trabajo es conocer si los futuros docentes son capaces de integrar de forma efectiva la tecnología en los procesos de enseñanza-aprendizaje, modelo conocido como TPACK, además de determinar posibles factores que influyan en la consecución de los diseños (competencia digital y engagement académico). Para ello, se implementa una metodología mixta, descriptiva e inferencial, basada en las analogías y las TIC, en la que se evalúan los resultados mediante trabajos elaborados por los estudiantes y cuestionarios validados internacionalmente. Participaron 182 estudiantes de tercero en el Grado en Maestro en Educación Primaria; se presentaron 59 trabajos y solo 14 se consideraron adecuados, es decir, son pocos los estudiantes con cierta CD docente. Se corrobora además una relación estadísticamente significativa entre las variables estudiadas y se intuye una influencia directa con los diseños. Se concluye la importancia de mejorar la formación en cuanto a al modelo TPACK. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7458/8497 | |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 No. 3 (2023); 395-411 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 3 (2023); 395-411 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | TIC | es-ES |
dc.subject | didáctica | es-ES |
dc.subject | analogía | es-ES |
dc.subject | TPACK | es-ES |
dc.subject | ciencias experimentales | es-ES |
dc.subject | TIC | en-US |
dc.subject | didactics | en-US |
dc.subject | analogy | en-US |
dc.subject | TPACK | en-US |
dc.subject | experimental sciences | en-US |
dc.title | TPACK designs of prospective teachers and the influence of digital competence and academic engagement | en-US |
dc.title | Diseños TPACK de futuros docentes e influencia de la competencia digital y del engagement académico | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}