Research on the use of manipulative and digital games from the 1st to the 5th grades of Elementary School for the teaching of Probability in Brazil
Investigación sobre el uso de juegos manipulativos y digitales del 1° al 5° grado de la Enseñanza Fundamental para la enseñanza de la Probabilidad en Brasil
Author
Oliveira-Júnior, Ailton Paulo de
Datori-Barbosa, Nilceia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/745910.4067/S0718-07052023000400413
Abstract
We sought to systematically analyze the literature in Brazil that used games (manipulated and digital) for teaching Probability in the early years (1st to 5th grade) of Elementary School. Fifteen works were selected and the IRaMuTeQ software was used for the multidimensional analysis through the organization in texts that were prepared considering what was emphasized in the research, the methodological approach, the context in which it was developed, areas involved and the main results and conclusions. The analysis evidenced the importance of using games as a pedagogical tool for teaching and learning probability, due to its playful and challenging character, enabling the teacher to know the student’s profile and to interact with his probabilistic thinking. The research also showed us a gap to be filled in relation to the creation, development and use of digital games for teaching probability in the early years. Buscamos analizar sistemáticamente la literatura en Brasil que utilizó juegos (manipulados y digitales) para la enseñanza de la Probabilidad en los primeros años (1º a 5º grado) de la enseñanza fundamental. Se seleccionaron quince trabajos y se utilizó el software IRaMuTeQ para el análisis multidimensional a través de la organización en textos que fueron elaborados considerando lo enfatizado en la investigación, el enfoque metodológico, el contexto en que se desarrolló, el tipo de estudio, los principales resultados y conclusiones. El análisis evidenció la importancia del uso del juego como herramienta pedagógica para la enseñanza y el aprendizaje de la probabilidad, por su carácter lúdico y desafiante, que permite al docente conocer el perfil del alumno e interactuar con su pensamiento probabilístico. La investigación mostró un vacío por llenar en relación con la creación, desarrollo y uso de juegos digitales para la enseñanza de la probabilidad en los primeros años.