• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Instructional Leadership in technical-pedagogical leadership of educational establishments in Chile

Liderazgo Instruccional en jefaturas técnico pedagógica de establecimientos educacionales de Chile

Author
Aparicio-Molina, Carolina

Sepúlveda-López, Felipe

Castillo-Armijo, Pablo

Rodríguez-Molina, Guillermo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7589
10.4067/S0718-07052024000100119
Abstract
The objective of the study was to describe the instructional leadership of professional teachers who are technical- pedagogical directors in Chilean educational institutions through the application of the Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS). The results show significant relationships in the dimensions related to a focus on areas related to external evaluation. A difference is established between establishments categorized with a higher performance by the Education Quality Agency. The results of this study are key to advance in a proposal of middle leadership that dialogues with the needs of training for learning at an integral level and not only based on the measurement sustained by means of accountability.
 
El estudio tuvo como objetivo describir el liderazgo instruccional en profesionales docentes que ejercen jefaturas técnico- pedagógicas en instituciones educativas chilenas a través de la aplicación “Escala de Percepción de la Gestión Instruccional de directores” (Principal Instructional Management Rating Scale, PIMRS). Los resultados muestran relaciones significativas en las dimensiones propias a una focalización en áreas relacionadas a la evaluación externa. Se establece una diferencia entre establecimientos categorizados con un desempeño más alto por la Agencia de la Calidad de Educación. Los resultados de este estudio son claves para avanzar en una propuesta de liderazgos medios que dialoguen con las necesidades de formación para el aprendizaje a nivel integral y no únicamente en base a la medición sostenida por medios de rendición de cuentas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB