A literature review about professional learning communities
Una revisión de la literatura sobre las comunidades profesionales de aprendizaje
Author
Rojas-Hernández, Joel Alberto
Sánchez-Huarcaya, Alex Oswaldo
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759810.4067/S0718-07052024000100291
Abstract
The objective of this article is to analyze the scientific production related to professional learning communities (CPA) from 2016 until 2021, from the review and analysis of research. Regarding the methodology, the study responds to the qualitative approach and the literature review method of 61 articles was used. These were analyzed from two categories: Aspects related to the concept of CPA; and Particular features of the CPAs. In this way, the analysis and discussion of results made it possible to specify quantitative elements regarding the articles such as the predominant research method and techniques, main informants, and most cited authors. It is concluded that three perspectives can be established in relation to the concept: Structural; Activity performed; and Objective to be achieved. Finally, in relation to the particular features, five general components can be specified: Guiding vision; Leadership; Practice; Learning; and Support aspects. El objetivo de la investigación es analizar la producción científica relacionada a las comunidades profesionales de aprendizaje (CPA) del 2016 al 2021, desde la revisión y análisis de investigaciones. Respecto a la metodología, el estudio responde al enfoque cualitativo y se utilizó el método de revisión de literatura de 61 artículos. Estos fueron analizados a partir de dos categorías: Aspectos vinculados al concepto de CPA; y Rasgos particulares de las CPA. De esta manera el análisis y discusión de resultados permitió precisar elementos cuantitativos respecto a los artículos como método y técnicas de investigación preponderantes, principales informantes, y autores más citados. Se concluye que se pueden establecer tres perspectivas en relación con el concepto: estructural; actividad desempeñada; y, objetivo a alcanzar. Por último, sobre los rasgos particulares, se pueden concretar cinco componentes generales los cuales son: visión rectora; liderazgo; práctica; aprendizaje; y, condiciones de soporte.