Show simple item record

Una revisión de la literatura sobre las comunidades profesionales de aprendizaje

dc.creatorRojas-Hernández, Joel Alberto
dc.creatorSánchez-Huarcaya, Alex Oswaldo
dc.date2024-09-24
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:55Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:55Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7598
dc.identifier10.4067/S0718-07052024000100291
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246177
dc.descriptionThe objective of this article is to analyze the scientific production related to professional learning communities (CPA) from 2016 until 2021, from the review and analysis of research. Regarding the methodology, the study responds to the qualitative approach and the literature review method of 61 articles was used. These were analyzed from two categories: Aspects related to the concept of CPA; and Particular features of the CPAs. In this way, the analysis and discussion of results made it possible to specify quantitative elements regarding the articles such as the predominant research method and techniques, main informants, and most cited authors. It is concluded that three perspectives can be established in relation to the concept: Structural; Activity performed; and Objective to be achieved. Finally, in relation to the particular features, five general components can be specified: Guiding vision; Leadership; Practice; Learning; and Support aspects.en-US
dc.descriptionEl objetivo de la investigación es analizar la producción científica relacionada a las comunidades profesionales de aprendizaje (CPA) del 2016 al 2021, desde la revisión y análisis de investigaciones. Respecto a la metodología, el estudio responde al enfoque cualitativo y se utilizó el método de revisión de literatura de 61 artículos. Estos fueron analizados a partir de dos categorías: Aspectos vinculados al concepto de CPA; y Rasgos particulares de las CPA. De esta manera el análisis y discusión de resultados permitió precisar elementos cuantitativos respecto a los artículos como método y técnicas de investigación preponderantes, principales informantes, y autores más citados. Se concluye que se pueden establecer tres perspectivas en relación con el concepto: estructural; actividad desempeñada; y, objetivo a alcanzar. Por último, sobre los rasgos particulares, se pueden concretar cinco componentes generales los cuales son: visión rectora; liderazgo; práctica; aprendizaje; y, condiciones de soporte.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7598/8617
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 No. 1 (2024); 291-321en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 Núm. 1 (2024); 291-321es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectcomunidades profesionales de aprendizajees-ES
dc.subjectdiseñoes-ES
dc.subjectprácticaes-ES
dc.subjectaprendizajees-ES
dc.subjectsoportees-ES
dc.subjectProfessional learning communitiesen-US
dc.subjectDesignen-US
dc.subjectPracticeen-US
dc.subjectLearningen-US
dc.subjectSupporten-US
dc.titleA literature review about professional learning communitiesen-US
dc.titleUna revisión de la literatura sobre las comunidades profesionales de aprendizajees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record