• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Educational problems in the context of a pandemic from the perspective of teachers

Problemáticas educativas en contexto de pandemia desde la perspectiva del profesorado

Author
Gallardo-Jaque, Alejandro

Lagos-San-Martín, Nelly

Aguilar-Pulido, Gastón

Poblete-Christie, Octavio

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7601
10.4067/S0718-07052024000100363
Abstract
This study seeks to analyze the affective, interactional and contextual problems that impact the educational processes of boys and girls during the pandemic, from the perception of teachers. Adopting a qualitative paradigm, of an exploratory and descriptive nature, with a phenomenological approach, information is collected through a group interview with 54 teachers from two municipal dependency educational establishments. Two categories emerge from the analysis, the first referring to problems related to the general educational context, and the second related to the processes of teaching and learning. The impact that virtual education has caused in boys and girls from the affective, interactional and educational perspectives is relieved, considering the experiences of the main protagonists who have experienced the destructuring of the educational system in the context of a health emergency, around the factors that hinder children’s learning and development, to provide relevant tools in complex contexts.
 
Este estudio busca analizar las problemáticas afectivas, interaccionales y contextuales, que impactan los procesos educativos de niños y niñas durante la pandemia, desde la percepción de los docentes. Adoptando un paradigma cualitativo, de carácter exploratorio y descriptivo, con un enfoque fenomenológico, se recoge información mediante una entrevista grupal realizada a 54 profesores de dos establecimientos educacionales de dependencia municipal. En el análisis emergen dos categorías, la primera, referida a problemas relacionados con el contexto educativo general, y la segunda relacionada con los procesos de enseñar y aprender. Se releva el impacto que ha ocasionado la educación virtual en niños y niñas desde las perspectivas afectiva, interaccional y educativa, considerando las experiencias de los principales protagonistas que han vivenciado la desestructuración del sistema educativo en el contexto de emergencia sanitaria, en torno a los factores que dificultan el aprendizaje y desarrollo infantil, para proporcionar herramientas pertinentes en contextos complejos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB