Show simple item record

Problemáticas educativas en contexto de pandemia desde la perspectiva del profesorado

dc.creatorGallardo-Jaque, Alejandro
dc.creatorLagos-San-Martín, Nelly
dc.creatorAguilar-Pulido, Gastón
dc.creatorPoblete-Christie, Octavio
dc.date2024-09-24
dc.date.accessioned2024-11-19T13:28:55Z
dc.date.available2024-11-19T13:28:55Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7601
dc.identifier10.4067/S0718-07052024000100363
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246180
dc.descriptionThis study seeks to analyze the affective, interactional and contextual problems that impact the educational processes of boys and girls during the pandemic, from the perception of teachers. Adopting a qualitative paradigm, of an exploratory and descriptive nature, with a phenomenological approach, information is collected through a group interview with 54 teachers from two municipal dependency educational establishments. Two categories emerge from the analysis, the first referring to problems related to the general educational context, and the second related to the processes of teaching and learning. The impact that virtual education has caused in boys and girls from the affective, interactional and educational perspectives is relieved, considering the experiences of the main protagonists who have experienced the destructuring of the educational system in the context of a health emergency, around the factors that hinder children’s learning and development, to provide relevant tools in complex contexts.en-US
dc.descriptionEste estudio busca analizar las problemáticas afectivas, interaccionales y contextuales, que impactan los procesos educativos de niños y niñas durante la pandemia, desde la percepción de los docentes. Adoptando un paradigma cualitativo, de carácter exploratorio y descriptivo, con un enfoque fenomenológico, se recoge información mediante una entrevista grupal realizada a 54 profesores de dos establecimientos educacionales de dependencia municipal. En el análisis emergen dos categorías, la primera, referida a problemas relacionados con el contexto educativo general, y la segunda relacionada con los procesos de enseñar y aprender. Se releva el impacto que ha ocasionado la educación virtual en niños y niñas desde las perspectivas afectiva, interaccional y educativa, considerando las experiencias de los principales protagonistas que han vivenciado la desestructuración del sistema educativo en el contexto de emergencia sanitaria, en torno a los factores que dificultan el aprendizaje y desarrollo infantil, para proporcionar herramientas pertinentes en contextos complejos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7601/8620
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 No. 1 (2024); 363-375en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 50 Núm. 1 (2024); 363-375es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectsistema educativoes-ES
dc.subjectambiente escolares-ES
dc.subjectafectividades-ES
dc.subjecteducación y desarrolloes-ES
dc.subjectanálisis cualitativoes-ES
dc.subjecteducation systemen-US
dc.subjectschool environmenten-US
dc.subjectaffectivityen-US
dc.subjecteducation and developmenten-US
dc.subjectqualitative analysisen-US
dc.titleEducational problems in the context of a pandemic from the perspective of teachersen-US
dc.titleProblemáticas educativas en contexto de pandemia desde la perspectiva del profesoradoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record