• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Male-children and female-children in the linguistic awareness of the nineteenth century. A case of activation of the "gendered sociolinguistic universe" in a school discursive tradition

Niños y niñas en la conciencia lingüística decimonónica. Un caso de activación del “universo sociolingüístico genérico” en la tradición discursiva escolar

Author
Sancha Vázquez, Julián

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/69729
10.7764/onomazein.61.03
Abstract
This paper aims to explore gender splitting in Spanish regarding the denomination of male and female children in the nineteenth century. In this study we have analyzed historical facts as sexual segregation in the schools, as well as the pragmatic-discoursive necessity that speakers have of referring to sex. Moreover, we examine the way in which the nineteenth-century press could be a very interesting framework concerning the concept of discoursive traditions on that phenomenon. Here we have studied a small corpus of texts where gender splitting occurred. And for that purpose, we have coined a new methodological instrument from cognitive sociolinguistics as “gendered sociolinguistic universe” where this discoursive strategy could be explored.
 
Este trabajo tiene como objetivo explorar las actitudes de los hablantes de español en la prensa decimonónica en relación con el desdoblamiento de género y la denominación de los y las infantes. Hechos históricos como la segregación por sexo en las escuelas, así como la necesidad pragmático-discursiva de los hablantes de apelar a su sexo, podrían estar detrás del fenómeno. Este siglo resultó ser un marco interesante donde situar el tema a través del concepto de “tradiciones discursivas” y sobre el que concretar un pequeño corpus de estudio en textos donde se visualizaba este fenómeno. Con este propósito, se ha acuñado un nuevo instrumento metodológico amparado en los postulados de la sociolingüística cognitiva, el “universo sociolingüístico genérico”, en el que esta estrategia discursiva podría tener un espacio donde ser explorada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB