The deconstruction of the message: first step in the critical reception training
La deconstrucción del mensaje: primer paso para la formación en la recepción crítica
Author
Martín Vegas, Rosa Ana
Abstract
Media literacy is an educational necessity due not only to the fact that a high rate of consumption implies a great capacity to influence the population, but also to the fact that media has become the main source of information and knowledge conversion. Many studies on educommunication include the need to train free citizens to participate in the media, but these studies forget that the deconstruction of messages is a prior learning required to produce critical texts. The present study defends the priority training in the critical reception justified, besides the nature of the communicative act, by the results extracted from a questionnaire about the use of the media made to two hundred and thirty-eight university students, which show a greater involvement as receivers than emitters. This survey provides relevant data on the consumption of the different media that allow assessing the weight of each source of information in young people and consider the teaching of a critical reception focused on the analysis of five elements: source, message, channel, code and receivers. Unlike many educommunication studies lost in indisputable generalities, this work advocates semiotic strategies of discursive analysis that question the credibility of communication. Training in the deconstruction of the message is, without a doubt, the first step in educommunication. El alfabetismo en medios es una necesidad educativa debido no solo al hecho de que una alta tasa en su consumo suponga una gran capacidad de influencia en la población, sino también a que los medios se han convertido en la principal fuente de información y de conversión de conocimiento. Los múltiples estudios sobre educomunicación inciden en la necesidad de formar ciudadanos libres que participen en los medios y olvidan que la deconstrucción de mensajes es un aprendizaje previo requerido para producir textos críticos. En este estudio se defiende la formación prioritaria en la recepción crítica justificada, además de por la propia naturaleza del acto comunicativo, por los resultados extraídos de un cuestionario sobre el uso de los medios realizado a doscientos treinta y ocho jóvenes universitarios, que evidencian una mayor implicación como receptores que como emisores. Esta encuesta aporta datos relevantes sobre el consumo de los distintos medios que permiten valorar el peso de cada fuente de información en los jóvenes y plantear la didáctica de una recepción crítica centrada en el análisis de cinco elementos: la fuente, el mensaje, el canal, el código y los receptores. Frente a los múltiples estudios de educomunicación perdidos en generalidades indiscutibles, este trabajo aboga por estrategias semióticas de análisis discursivo que cuestionen la credibilidad de la comunicación. Educar en la deconstrucción del mensaje es, sin duda, el primer paso en la educomunicación.