Theory of mind and indirect speech acts comprehension in a group of first episode schizophrenic patients
Teoría de la mente y comprensión de actos de habla indirectos en un grupo de pacientes portadores de primer episodio de esquizofrenia
Author
García, Ricardo
Aliste, Francisco
Astroza, Sergio
Astudillo, Albert
Soto, Guillermo
Abstract
One of the most relevant domains in the current research in schizophrenia (SZ) is social cognition (SC). This area refers to the set of mental operations underlying social interactions and involves processes related to the interpretation and development of responses to the intentions and behaviors of others. According to the MATRICS (Research on assessments and treatment to improve cognition in schizophrenia) consensus, the CS includes theory of mind (ToM) among its four research areas. A set of evidences has shown that chronic schizophrenic patients frequently fail in tasks involving ToM. Recent reports claim for a link between ToM and pragmatic abilities in chronic SZ. Studies assessing pragmatic abilities and ToM have revealed that deficiencies in pragmatic tasks correlate with defects in first and second-order false-belief tasks. There is, however, little information on patients with a first episode of SZ. We examine the relationship between ToM and pragmatic skills in a sample of young male patients (N = 10) diagnosed as first episode of SZ with ICD-10 criteria. We propose that this group will obtain lower scores than matched normal controls in two tasks that evaluate, respectively, pragmatic skills and ToM: comprehension of indirect speech acts (ISA) task and first and second-order false beliefs task. The comparison group consisted of 8 healthy controls matched to the SZ patients for age, sex, education and socioeconomic status with no history of neuropsychiatric disorders. The patients and the control subjects were assessed with a neuropsychological protocol. Our results showed minor differences in neuropsychological testing. As expected, the schizophrenic patients performed worse than the control group on the false belief task and the AHI task. The correlation between both tasks and a consistent regression analysis suggest a link between ToM and pragmatic processing. Further studies are needed including larger samples and pragmatic and cognitive tests in order to assess the complex relationship between SZ, pragmatic and executive frontal functions. La cognición social (CS) es uno de los dominios más relevantes en la investigación actual en esquizofrenia (EQZ). Referida a las operaciones mentales subyacentes a las interacciones sociales, la CS involucra procesos relacionados con la interpretación y desarrollo de respuestas a las intenciones y comportamientos de los otros. Según el consenso MATRICS (Investigación de las evaluaciones y el tratamiento para mejorar la cognición en la esquizofrenia), incluye, entre sus cuatro áreas de investigación, la teoría de la mente (TdM). Hay fuertes evidencias de que los pacientes esquizofrénicos crónicos fracasan frecuentemente en tareas de TdM. Trabajos recientes que vinculan TdM y habilidades pragmáticas en EQZ crónica han revelado que deficiencias en las tareas pragmáticas se correlacionan con defectos en las tareas de falsas creencias de primer y segundo orden. Hay, con todo, escasa información sobre pacientes con primer episodio de EQZ. El presente trabajo examina la relación entre TdM y habilidades pragmáticas en una muestra de pacientes varones jóvenes (N = 10) diagnosticados con primer episodio de EQZ según los criterios de la clasificación internacional de enfermedades CIE-10. Se propone que este grupo obtendrá puntuaciones más bajas que controles normales en dos tareas que evalúan, respectivamente, habilidades pragmáticas y TdM: comprensión de actos de habla indirectos (AHI) y creencias falsas de primer y segundo orden. El grupo control incluye a 8 sujetos sanos pareados con los pacientes por edad, sexo, educación y nivel socioeconómico, sin antecedentes de trastornos neuropsiquiátricos. Todos los sujetos fueron evaluados con un protocolo neuropsicológico. Nuestros resultados mostraron diferencias menores en las pruebas neuropsicológicas. Como se esperaba, los pacientes esquizofrénicos se desempeñaron peor que el grupo control en la tarea de creencias falsas y en la de AHI. La correlación entre ambas tareas y un análisis de regresión consistente sugieren un vínculo entre TdM y procesamiento pragmático. Se necesitan estudios que incluyan muestras más grandes y más pruebas pragmáticas y cognitivas para evaluar la compleja relación entre la EQZ y las funciones frontales pragmáticas y ejecutivas.