Writing in the classroom as a learning strategy for fourth year students of Basic General Education in Manabí, Ecuador
La escritura en el aula como estrategia de aprendizaje en estudiantes de cuarto año de Educación General Básica de la provincia de Manabí, Ecuador
dc.creator | Palacios Briones, Fátima Elizabeth | |
dc.creator | Montesdeoca Arteaga, Deborah Valerie | |
dc.creator | Gómez Parra, María Elena | |
dc.creator | Espejo Mohedano, Roberto | |
dc.date | 2024-11-18 | |
dc.date.accessioned | 2024-11-19T15:17:38Z | |
dc.date.available | 2024-11-19T15:17:38Z | |
dc.identifier | https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/86662 | |
dc.identifier | 10.7764/onomazein.65.07 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246388 | |
dc.description | In the classroom, writing as a learning strategy is essential for quality training of basic education students, which must be tailored to their needs. This article presents a quantitative and descriptive research in which 173 teachers and 4,618 fourth-year students of basic education from the districts of El Carmen, Jipijapa-Puerto López, Portoviejo, Manta-Montecristi-Jaramijó and Chone-Flavio Alfaro, in the province of Manabí, have participated. On the one hand, it investigates the perception that teachers attribute to the teaching of written production and, on the other, it asks students what kind of methodological implementation is followed when writing. The analysis of the data has made it possible to identify numerous practices that have been organized around two major variables: teacher profiles with cognitivist, constructivist, and behavioral approaches, and the dimensions for teaching writing, according to the Third Regional Comparative and Explanatory Study (TERCE for its acronym in Spanish): discursive, textual, and readability conventions. The results show that the average scores given by teachers are higher than those given by students. Variability in responses determined significant differences in the results of the study conducted. Therefore, it is possible to conclude that the teacher of Basic General Education attributes a moderate value to the development of the written ability in the students, but he is not implementing methodological strategies according to the development of the written ability in the students of Basic General Education. | en-US |
dc.description | El cambio de polaridad se considera uno de los problemas más desafiantes dentro del ámbito de la minería de opiniones. Los operadores de cambio de polaridad son elementos lingüísticos contextuales que pueden aumentar, reducir o neutralizar la polaridad de una palabra denominada “foco” que se incluye en la expresión de una opinión. La detección automática de tales elementos mejora el rendimiento y la precisión de los sistemas computacionales para la minería de opiniones. Desde un enfoque simbólico, este artículo presenta un avance en el procesamiento automático de los operadores contextuales que afectan la polaridad de las opiniones expresadas en tuits escritos en inglés. Con este fin, proponemos un nuevo modelo basado en el conocimiento relativo a la cuantificación en inglés, la cual puede incrementar o reducir la polaridad de las opiniones. En concreto, describimos las reglas lingüísticas de cada categoría de operador asociado a la cuantificación, incluyendo información sobre el alcance y la dirección del operador con respecto al foco. Además, indicamos las fórmulas matemáticas que calculan la fuerza del efecto sobre la polaridad previa. Finalmente, presentamos las matrices asociadas a las reglas lingüísticas, las cuales facilitan la modelización del conocimiento en un sistema de minería textual. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/86662/66246 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Onomázein ; No. 65 (2024): September; 124-151 | en-US |
dc.source | Onomázein ; Núm. 65 (2024): Septiembre; 124-151 | es-ES |
dc.source | 0718-5758 | |
dc.subject | escritura | es-ES |
dc.subject | enseñanza de la escritura | es-ES |
dc.subject | dimensiones de la escritura | es-ES |
dc.subject | perfiles docentes | es-ES |
dc.subject | writing | en-US |
dc.subject | teaching | en-US |
dc.subject | dimensions | en-US |
dc.subject | teaching profiles | en-US |
dc.title | Writing in the classroom as a learning strategy for fourth year students of Basic General Education in Manabí, Ecuador | en-US |
dc.title | La escritura en el aula como estrategia de aprendizaje en estudiantes de cuarto año de Educación General Básica de la provincia de Manabí, Ecuador | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |